Kennis

Alles over het belscript. Jouw #1 tips.

door | mei 24, 2023 | Telefonische Acquisitie

Het gebruik van een goed belscript kan het verschil maken tussen een succesvol verkoopgesprek en een snelle afwijzing. Of je nu een doorgewinterde ondernemer bent of net begint met telefonische acquisitie, een gestructureerd belscript helpt je om professioneel, zelfverzekerd en doelgericht over te komen.

De start van bellen

Stel je voor dat je de telefoon oppakt en begint te bellen met een duidelijk en effectief script voor je neus. Vanaf het moment dat je je naam noemt en je bedrijf introduceert, creëer je direct een goede eerste indruk. Dit zorgt ervoor dat je gesprekspartner geïnteresseerd blijft en bereid is om te luisteren. Met een goed doordacht verhaaltje kun je moeiteloos inspelen op de behoeften van de klant en eventuele bezwaren op een elegante manier weerleggen.

Voordat we beginnen…

Voordat we je een belscript voorbeeld geven, willen we je eerst wat duidelijk maken. Jij bent de eerste die in je project moet geloven. Je mag het best spannend vinden, maar je moet wel zelf geloven dat jij als ondernemer oprecht iets kunt betekenen voor een ander. Kleed je netjes, alsof je de mensen aan de lijn ook persoonlijk gaat ontmoeten, dat helpt echt. Telefoneer met een glimlach oftewel ‘Dial with a smile’.

Wat moet er in een belscript?

Bijna klaar om te gaan starten? Wacht nog eventjes. We geven je een voorbeeld belscript koude acquisitie. En aan het eind van dit belscript voorbeeld krijg je een paar extra tips in het omgaan met bezwaren en 7 zinnen om elegant om te gaan met een afwijzing. Je hebt hierna dus geen reden meer om uit te stellen. Geloof in jezelf! En houd dit belscript voorbeeld bij de hand.

Een belscript voorbeeld

We geven je een belscript voorbeeld. Het ideale belscript bestaat uit vier delen. Hieronder begint het telefoonscript met:

  1. De kennismaking
  2. De vragen die je stelt
  3. Het maken van een afspraak
  4. De laatste zin

1. Voorstellen

Bij een uitgaand telefoontje zeg je eerst je eigen naam en dan de bedrijfsnaam. Bij een inkomend telefoontje is dat andersom. Je neemt dan eerst op met je bedrijfsnaam.

U spreekt met Maureen Jansen van de Advertentiekrant. Goedemorgen – pauze

Als je goedemorgen zegt nadat je je naam hebt gezegd, nodig je degene die de telefoon aanneemt uit om ook goedemorgen te zeggen.

Belangrijk: Neem voordat je gaat bellen eerst de openingszin op en luister ‘m af. Je denkt dat je helder en duidelijk spreekt, maar in de praktijk valt dat vaak tegen. Je hoort dan misschien terug dat je te snel spreekt, binnensmonds of te eentonig. Luister kritisch en pas je spreken aan naar behoefte. De eerste zin zet de toon voor de rest van het gesprek. Zorg dat hij prettig klinkt.

Nadat je je hebt voorgesteld, geef je een korte pitch van je bedrijf. Gebruik spreektaal en vermijd ingewikkelde woorden, vaktermen, ongebruikelijke Engelse termen of afkortingen.

De advertentiekrant plaatst online advertenties van lokale ondernemers. We zouden graag met u werken.

2. Stel vragen en gebruik gespreksdrugs: LSD

Het tweede onderdeel van het belscript voorbeeld… Het script is in feite een serie vragen over de behoefte van de klant. Waar ligt de klant van wakker? Bedenk van tevoren een aantal relevante vragen. Je eerste vraag mag heel concreet zijn.

Zouden we eens mogen komen praten?

Maar ook:

  • Adverteert u wel eens?
  • Hoe werkt dat voor u?
  • Welke klanten heeft u graag in uw winkel?
  • Welke strategie heeft u hiervoor bedacht?

Let erop dat je vragen niet te snel aansturen op jouw bedrijf. Dat irriteert enorm. In plaats daarvan gebruik je de LSD-methode: Luisteren, samenvatten, doorvragen.

Hoe doe je dat? Als je met je prospect in gesprek bent, stel jij de vragen en hij/zij is aan het woord. Je noteert de antwoorden en gaat geen discussie aan. Wat je wel doet? Je geeft regelmatig een samenvatting en je stelt een verdiepende vraag. Belscript voorbeeld:

Als ik het goed begrijp, adverteert u al jaren, meestal bij de voetbalclub en in de lokale krant. Klopt dat?

Heeft u zicht op de effectiviteit van die advertenties?

Je zult zien dat op deze manier zich een geanimeerd gesprek ontwikkelt waarbij niet jij, maar je prospect aan het woord is. Alle aandacht gaat naar de ander en je weet: alles wat aandacht krijgt groeit!

3. De afspraak zelf

Het derde onderdeel van dit belscript voorbeeld is de afspraak zelf. Als je je vragen gesteld hebt komt er een moment waarop je een voorstel doet.

Als ik het goed begrijp adverteert u al jaren. U adverteert bij de voetbalclub en in de lokale krant. U weet eigenlijk niet hoeveel mensen hierdoor uw winkel weten te vinden. Nu overweegt u een Facebookcampagne, maar u bent bang dat dat kostbaar is. Begrijp ik dat goed?

Bij de Advertentiekrant hebben we hier een heel duidelijke visie op. Mag ik u die vertellen?

Het doel van je gesprek…

Het doel van je gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Als je zicht hebt op het probleem van de ondernemer en je hebt je oplossing uit kunnen leggen, stel dan voor dat je graag eens even komt praten. Geef de vrijblijvendheid van de afspraak aan en zorg dat je flexibel bent bij het kiezen van een tijd en datum.

4. De laatste zin

Het einde van het gesprek is aangebroken. Vergeet niet om nog even de gegevens te controleren zodat je de afspraak per mail kunt bevestigen. Check de datum, tijd en locatie. Maar natuurlijk ook het mailadres, telefoonnummer en de spelling van de naam van je potentiële nieuwe klant.

Als je alles achter de rug hebt, helpt het je enorm als je ook van te voren nagedacht hebt over de laatste zin. Je mag hem letterlijk voorlezen als je dat prettig vindt:

Ik kijk uit naar onze ontmoeting. Dank u wel voor het leuke gesprek en ik wens u nog een fijne dag.

Dit is een belscript voorbeeld. Het is een richtlijn waarmee jij hopelijk verder kunt komen in het telefonisch acquireren. Maar je hoeft je niet krampachtig aan dit belscript voorbeeld vast te houden. Geef er een eigen draai aan en maak vooral je eigen belscript voorbeeld.

De wedstrijd: omgaan met bezwaren

Tijdens het gesprek voert de prospect natuurlijk bezwaren aan. Het omgaan met bezwaren voelt vaak als een hele uitdaging. Zie de bezwaren als koopsignalen: ‘Ik wil wel maar … ‘ Het helpt om ze te weerleggen door bijvoorbeeld verhalen te vertellen over hoe je dit bezwaar hebt opgelost bij andere klanten. Of geef bijvoorbeeld cijfers uit rapporten die je gelezen hebt. Bedenk van tevoren voor jezelf welke bezwaren een klant kan opwerpen en begin niet met telefoneren voordat je daar antwoorden op hebt. Want als jij geen antwoord hebt, wie dan wel? Neem deze dingen ook mee bij het schrijven van je script.

Het is heel goed mogelijk dat er bezwaren zijn waar je niets mee kunt. Probeer dat dan ook niet. Zij tonen aan dat dit bedrijf gewoon je klant niet is. Zo vragen bij Buro Henck potentiële klanten wel eens naar een no-cure-no-pay samenwerking. In die gevallen zeg ik: ‘Wij werken niet met dat model, maar ik ken een goede collega naar wie ik u door kan verwijzen. Zij helpt u graag verder.’ Deze week verwees ik toevallig nog iemand door…

Bedenk een elegante afwijzingszin

Laat je niet uit het veld slaan als de klant uiteindelijk geen interesse heeft. Vaak zijn er meerdere contactmomenten nodig om tot een samenwerking te komen. Toon begrip en bedenk een elegante zin die het voor je opvangt.

Hier de beloofde 7 afwijzingszinnen als onderdeel van je belscript voorbeeld:

  1. Geen probleem! Dat respecteer ik. Bedankt voor het gesprek.
  2. Dat is helder. In ieder geval erg bedankt voor uw tijd.
  3. Dat is jammer. Ik had graag met u gewerkt. Maar bedankt voor het leuke gesprek.
  4. Ik heb leuk met u gesproken. Jammer dat we niet verder gaan. Ik wens u een fijne dag.
  5. Erg jammer. U heeft een geweldig bedrijf, maar ik begrijp het wel.
  6. Jammer. Maar ik waardeer uw eerlijkheid. Ik wens u een fijne dag.
  7. Geen punt. U weet me hopelijk te vinden als u ooit van gedachten verandert.

Het kan overigens heel verhelderend zijn om de klant naar de exacte reden te vragen. Daar doe je de volgende keer weer je voordeel mee.

Waarom is een script belangrijk?

Het hebben van een sterk verhaal is best belangrijk. Waarom? Omdat je ermee een consistente en professionele communicatie kunt waarborgen. En juist dat is essentieel voor succesvolle klantinteracties. Een goed verhaal zorgt voor structuur en houvast, waardoor medewerkers doelgericht en zelfverzekerd kunnen communiceren. Bovendien zorgt een goede voorbereiding ervoor dat je belangrijke informatie niet zult vergeten en je kunt belangrijke vragen effectief beantwoorden. Het resultaat? Verhoogde klanttevredenheid en conversieratio’s. Ga lekker aan de slag met dit belscript voorbeeld en creëer vooral ook een eigen belscript voorbeeld waar jij je goed bij voelt. Heel veel succes!

Heb je trouwens ooit nagedacht over de invloed van je stem bij het telefoneren? Best interessant… Lees onze blog over de kracht van je stemgeluid en ontdek hoe je dit optimaal in kunt zetten.


Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten telefoneren. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren. Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.

Als je nog niet zover bent, kun je ook bij ons terecht voor consultancy opdrachten. Samen onderzoeken we hoe we jouw verkoopplan kunnen vormgeven en of telefonische acquisitie daarin een rol speelt. Wellicht ontdekken we gezamenlijk dat op dat moment andere vormen van marketing, zoals e-mailmarketing of adverteren op sociale media, geschikter zijn om je te helpen bij acquisitie. Maak een vrijblijvende afspraak, dan helpen we je graag op weg  Maak hier een vrijblijvende afspraak of neem een kijkje op de website.

In onze FAQ beantwoorden we ook al veelgestelde vragen.

Recente Artikelen

#1 geheim onthuld: wat is het doel van sales?

Sales, salesteams, topsales.... De term sales vliegt ons om de oren. Maar is dat nou zo gek? En wat is het doel van sales nu eigenlijk? Of je nu een start-up bent of een gevestigde onderneming, sales is en blijft een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Sterker nog;...

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!