BLOG

Help! Wie is mijn doelgroep? Leer meer over telefonische acquisitie

door | mei 24, 2023 | Telefonische Acquisitie, Marketing & Sales

Bij kwalitatief hoogwaardige telefonische acquisitie gaat het om de verdieping. Verdieping in je klant en verdieping in de doelstelling van je klant. Want hoe bepaal je nu wie je daadwerkelijk gaat bellen? Wie is nu eigenlijk je doelgroep? En hoe vind je deze doelgroep? 

Voordat je begint is het enorm helpend als je als ondernemer zicht hebt op je marktpotentieel. Het is een groot verschil of je potentieel zit op 200 klanten, leads of prospects of op 2.000! Bij het definiëren van je klanten begin je daarom aan de onderkant, heel breed. Bijvoorbeeld alle bakkers … daarna alle bakkers die taart bakken, daarna alle bakkers die taart bakken in Noord-Brabant en ga zo maar door. Steeds verder finetunen tot je een kwalitatieve en overzichtelijke groep hebt die je kunt benaderen. 

Bij het definiëren van de doelgroep zijn er twee grote gevaren: te veel namen en te weinig informatie. Bij Buro Henck krijgen we vaak prachtige lange lijsten met duizenden accounts. Zo’n lange lijst is een prima basis maar het is weinig gerichte informatie. Om vast te stellen wie je doelgroep is, ga je na wat daadwerkelijk belangrijk is om te weten. Denk hierbij aan locatie, bedrijfsgrootte, stakeholders, maar ook demografie, historie enzovoort. Stel vast welke extra criteria en filters echt waardevol voor je zijn en pas deze toe. Gebruik Google, gebruik social media, gebruik alles wat je nodig acht voor een goede basis. Denk eraan, je kunt geen modder in de machine gooien en verwachten dat er goud uitkomt. Goede deskresearch is goud, en dan komt er ook goud uit je machine!

Uiteraard gaat het niet alleen om de bedrijven. Als je definieert wie je klant is, dan is het vooral belangrijk om te weten wie de beslisser is en welke functie deze heeft binnen een organisatie. Normaal gesproken ga je uit van een lijst met bedrijven waar je de namen aan toevoegt. Maar je kunt het ook omdraaien. LinkedIn is hierbij een hele goede tool. Als je start met zoeken in LinkedIn dan is het overbodig om eerst een databestand met bedrijven aan te leggen. Je start immers met het meest relevante criterium dat er is: de naam van je beslisser. En de kans is groot dat er al veel relevante namen in je eigen netwerk zitten. Warme relaties dus!

Buro Henck is een leadgenerator maar wij kennen de markt niet zoals de klant deze kent. Wij stellen wel de juiste vragen om samen met de klant zijn doelgroep te definiëren. Vragen zoals wie is de beslisser, de DMU (Decision Making Unit)? Is het een medewerker, is het een afdelingsmanager, is het de directeur, is het de aandeelhouder? Of zijn ze het misschien allemaal? Welke behoefte is er? Welke pijn, welke urgentie is er? Wie ligt er wakker omdat hij jouw product of dienst niet heeft? Dat soort vragen. 

Een goede voorbereiding is het halve werk! De beste voorbereiding is om goed na te denken over je doelgroep. En vergeet niet dat het niet om je eigen aannames gaat. Bij kwalitatief hoogwaardige telefonische acquisitie gaat het om de verdieping. Verdieping in je klant en verdieping in de doelstelling van je klant.

Wil je ondersteuning bij het vinden van de juiste doelgroep? Kunnen we je helpen met het benaderen van nieuwe relaties? Schakel ons gerust in. Buro Henck zorgt voor effectiviteit en resultaat en daar zijn we trots op! Boek hier een gratis adviesgesprek met ons in.

Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.

Videotips DIY Acquisitie

i

Telefonische Acquisitie

5

Cold calling: de menselijke touch is magisch in verkoopland

5

Geen fan van koude acquisitie? Ontdek nu 5 krachtige manieren voor warm telefonisch succes!

5

7 Valkuilen te vermijden voor groter succes in cold-calling

5

3 Klikgeluidjes en de kracht van authenticiteit

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

A

Meer blogs over telefonische acquisitie

i

Marketing & Sales

5

Nieuwjaarsresolutie: 9 krachtige manieren om je sales te versterken

5

Knal 2023 uit met effectieve eindejaarsgesprekken met je klanten

5

Hoe een doordacht salesjaarplan met focus op telefonische acquisitie de resultaten in 2024 kan transformeren

5

Balanceren tussen klantenservice en verkoop: nummer1 upselling methode

5

Creëer verbluffende upsell campagnes in slechts 6 stappen!

A

Meer blogs over marketing & sales

i

New Business

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

5

Agressieve beursganger

5

Hoe belangrijk zijn authentieke en persoonlijke foto’s voor jou als ondernemer? (En waarom je stockfoto’s beter links laat liggen!)

5

Duurzame groei door geduld

A

Meer blogs over new business

i

Trainingen

5

Tegenslag? Kan niet bestaat niet!

5

Kijk uit voor de komma-sukkel vraag!

5

Creatief met cold calling! Hoe dan?

5

De 6 beste telefonische acquisitietips

5

De beste oplossingen voor werknemers met telefoonangst

A

Meer blogs over trainingen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!