Kennis

Bespaar tijd en geld met doelgroepgerichte marketing: 4 tips

door | mei 24, 2023 | Marketing & Sales

Effectieve telefonische acquisitie begint met een goed begrip van de beweegredenen en doelstellingen van je klant. Want in een zee van bedrijven, hoe bepaal je nou wie jij daadwerkelijk gaat bellen en waar jij het meeste kans maakt? Het vinden van je doelgroep is de sleutel tot succesvolle acquisitie. Maar hoe pak je dit aan? 

Inzicht in je marktpotentieel

Om je doelgroep te bepalen is het cruciaal als ondernemer een scherp inzicht te hebben in je marktpotentieel. Waar liggen de beste kansen voor jouw bedrijf? Het verschil tussen 200 of 2000 potentiële klanten is enorm! Begin zo breed  mogelijk bij het afbakenen van je potentiële vijver aan klanten. Denk aan alle bakkers, bijvoorbeeld – en verfijn dan stap voor stap. Filter van alle bakkers naar degenen die taarten bakken en vervolgens naar de taartenbakkers in Noord-Brabant, en zo verder. Fine-tune totdat je een scherp beeld hebt van de doelgroep waar jij de grootste kans op succes hebt.

Te veel versus te weinig informatie 

Bij het definiëren van je doelgroep waarschuwen we je voor twee valkuilen: te veel namen en te weinig informatie. Dat zien we ook terug bij Buro Henck. Wanneer wij starten met nieuwe klanten, krijgen we vaak prachtige lange lijsten met duizenden accounts. Zo’n lijst is natuurlijk een goed startpunt, maar het biedt vaak weinig gerichte informatie.

Om je doelgroep nauwkeurig te bepalen, is het cruciaal om te bepalen welke factoren écht relevant zijn voor succes. Denk aan zaken als locatie, bedrijfsgrootte, stakeholders, demografische gegevens en historie. Kies de criteria die voor jou het meest waardevol zijn en ga daarop af. Maak gebruik van tools zoals Google, LinkedIn en andere sociale media platforms om een stevige basis te leggen. Want laten we eerlijk zijn, je kunt niet lukraak te werk gaan en verwachten dat je succes behaalt. Daarom is gedegen deskresearch de sleutel tot succes.

De kracht van LinkedIn

Bij het definiëren van jouw ideale klant draait het niet alleen om de bedrijven zelf. Het is nog belangrijker om de beslisser binnen deze bedrijven te identificeren en te begrijpen welke rol zij binnen de organisatie vervullen. LinkedIn biedt hiervoor het perfecte platform, waar alle bedrijfsinformatie en functies in een paar klikken te vinden zijn. Dit maakt LinkedIn onmisbaar voor het samenstellen van waardevolle leadlijsten. Onze tip: start je zoektocht direct op LinkedIn en bespaar jezelf de moeite van het opzetten van aparte databestanden met bedrijfsnamen. Door te beginnen met LinkedIn-zoekopdrachten richt je je meteen op het meest essentiële criterium: de naam van de beslisser

Een effectief vragenvuur

Hoewel Buro Henck een leadgenerator is, kennen wij de markt niet zoals jij jouw markt kent. Toch helpen we je bij het definiëren van jouw perfecte doelgroep. Onze aanpak? Door de juiste vragen te stellen, werken we samen om jouw doelgroep te ontrafelen. Vragen zoals wie de beslisser is binnen de organisatie, welke behoeften zijn onderliggend en welke pijnpunten en urgenties spelen er. Om telefonische acquisitie écht effectief aan te pakken, is een grondige voorbereiding essentieel. Door het stellen van de juiste vragen zorgen we ervoor dat je de doelgroep zo goed mogelijk begrijpt. En misschien wel het belangrijkste: dit zorgt ervoor dat je je eigen aannames los kunt laten. 

telefonie training, doelgroep

Hulp nodig bij het opzetten van een doelgroepanalyse?

Vind je het moeilijk om de juiste doelgroep te pakken te krijgen en kun je wel wat hulp gebruiken? Of vind je juist het stukje cold calling nog lastig? Als belbureau gespecialiseerd in telefonische leadgeneratie in de zakelijke markt zijn wij er om je te ondersteunen. Benieuwd naar wat Buro Henck voor jou kan betekenen? Plan nu een virtuele kennismaking in.

Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.

Volg Buro Henck op LinkedIn

Recente Artikelen

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!