Deze en volgende maand bezoek ik eindelijk weer eens een paar beurzen. De komende tijd zijn er allerlei beurzen voor de bouw, IT en facilitaire sector, ik verheug me er eerlijk gezegd enorm op. Beurzen maken me altijd gelukkig. De drukte, de ontspannen bezoekers, de licht vermoeide standhouders…
Het allerleukste van een beurs? Dat je zonder gêne iedereen aan kan spreken. Ik maak graag een praatje met iemand die ik nog niet ken, het is ook de reden dat ik Buro Henck ben gestart! Heerlijk vind ik het om op een ochtend dertig nieuwe mensen te spreken. Lekker los, zonder verplichtingen.
Tijdens een beurs mag dat. Het is een ontmoetingsplaats, een markt om sales te genereren. Ik voel me altijd uitgedaagd als ik de eerste stappen in zo’n hal zet. Al die stands, al die mensen. Meestal overvalt me eerst een diepe verlegenheid. Ben ik toch opeens bang om met iemand te praten. Maar als ik daar overheen ben, geniet ik van elk moment.
Vorig jaar bezocht ik een beurs waar ik een praatje aanknoopte met een accountmanager van een groot bedrijf. Al pratend onderzochten we of ik iets voor dit bedrijf kon betekenen. Dat was niet het geval en dat was natuurlijk prima. Even goede vrienden. Ik praatte verder met hem over ditjes en datjes tot ons gesprek plotseling onderbroken werd door een collega van de aardige accountmanager. Op agressieve toon maakte hij me duidelijk dat ik toch gehoord had dat ze geen interesse hadden. “Waar ben jij op uit?” riep hij woedend. Ik was stomverbaasd. Het enige wat ik wist te zeggen was dat ik niks wilde en gewoon een praatje maakte zonder verdere bedoeling. Maar deze man accepteerde dat antwoord niet en raasde verder op een agressieve en beledigende toon. Het was een gênante situatie waarin ik niet wist wat ik moest doen. Ik stond daar maar tot mijn aanvaller door iemand afgevoerd werd met de woorden dat hij niet zoveel moest drinken op een beurs.
Een paar dagen lang had ik er flink last van. Ik kan niet goed tegen agressieve mensen, zeker niet als dat zo uit de lucht komt vallen. Het meest vreemde vond ik mijn eigen reactie. Dat ik er zo bevroren bij bleef staan. Ik had gewoon weg moeten lopen.
Nu bereid ik me graag extra voor. Wat doe ik de volgende keer als ik op een beurs geconfronteerd wordt met agressie? Wat zeg ik dan? Ik heb nog geen eenduidige manier gevonden, dus daar ga ik nog even op puzzelen. (Tips zijn altijd welkom!) Maar mijn plezier laat ik er niet door vergallen. Deze negatieve ervaring valt in het niet bij alle positieve momenten en connecties. Dus als je de komende tijd op een beurs staat, ik maak graag kennis met je. Zie je daar!
Als belbureau in de zakelijke markt ondersteunen we bedrijven bij het vinden van nieuwe klanten? Kunnen we jou ook helpen met het benaderen van nieuwe relaties? Schakel ons gerust in. Buro Henck zorgt voor effectiviteit en resultaat en daar zijn we trots op!
Het ene callcenter is het andere niet
Bij een kleiner callcenter kun je terecht voor commerciële opdrachten, maar vaak ook voor marktonderzoek, helpdesk-ondersteuning of klantenservice. Verder zijn er ook nog gespecialiseerde bedrijven beschikbaar voor als je op zoek bent naar een telefonist of receptionist.