Het vinden van nieuwe klanten is een terugkerend gespreksonderwerp in ons team. Hoe we dit thema ook aanvliegen, een goede lijst met leads blijft uiteindelijk DE heilige graal. Hoe beter onze klant zijn of haar doelgroep in beeld heeft = hoe beter de bellijst = hoe hoger de conversie.
Om nieuwe klanten te krijgen, moet je eerst nadenken wie je wel en wie je niet benadert. Dat luistert nauw. Soms realiseren opdrachtgevers zich dat onvoldoende. Zo kregen we ooit een lijst aangeleverd van een ondernemer die een heel specifiek product verkocht, maar het tegelijkertijd niet de moeite waard vond om de bedrijven die we belden daar op uit te zoeken. Met als resultaat: veel te veel vervelende gesprekken waarbij de irritatie van degene die gebeld werd wat ons betreft volledig terecht was.
Bij de ideale lijst heb je juist goed nagedacht over welke filters er toegepast worden. Zoek naar bedrijven binnen een bepaalde branche, locatie of grootte. Of filter bijvoorbeeld op de online aanwezigheid van bedrijven. Nadat je potentiële leads hebt geïdentificeerd, is het belangrijk om contactgegevens te vinden. Natuurlijk de telefoonnummers, maar ook de functie van contactpersonen die over jouw onderwerp gaat. Zijn er misschien zelfs meerdere functies? Vind de namen van de mensen die op deze positie(s) zitten voordat je gaat bellen.
Het zoeken naar een specifieke naam en het voeren van een telefoontje kosten namelijk vaak evenveel tijd. (In alle eerlijkheid: een telefoontje kost vaak minder tijd!) Waar je dus normaal 30 gesprekken voert, voer je er nu ineens 15, en dat heeft meteen een storend effect op de conversie. Daar komt bij dat bellen effectiever is als je je er volledig op kan focussen. Gesprekken worden sterker naarmate ze meer aandacht krijgen. ‘s Morgens beginnen met een mooie, kant-en-klare lijst belt lekker door. En dat beïnvloedt de conversie juist weer positief!
Er zijn verschillende strategieën en tools die kunnen helpen bij het genereren van leads. Denk aan zoekmachines, branche-specifieke platforms en leadgeneratie-software. Ik ben afgelopen week maar liefst tweemaal benaderd door ontwikkelaars met een tool om leads vanuit LinkedIn te generen en te benaderen. Zo kun je een funnel creëren die heel persoonlijk is en waarbij een gericht telefoontje wonderen doet.
Als je je klant goed in beeld hebt, kun je vervolgens af gaan stemmen. Want waar je bij de ene doelgroep moet rekenen op lange en intensive gesprekken, kun je bij de andere doelgroep uitgaan van een kort belletje. En waar je bij de een uit gaat van een gemakkelijke bereikbaarheid, moet je een ander 5 keer terugbellen. Er zijn heel veel ‘knoppen’ om aan te draaien tijdens een telefoongesprek.
Wil je verder praten over jouw doelgroep en het opstellen van een geweldige bellijst? Jouw eigen heilige graal? We adviseren je graag, neem gerust even contact met ons op!