BLOG

Geen pitch voor de ‘bitch’…

door | jul 17, 2023 | Telefonische Acquisitie

Bij cold calling wordt de poortwachter vaak gezien als de grote boze wolf. Iemand die je ervan weerhoudt direct met de beslisser te praten. Jammer, want als je ervan uitgaat dat je belt met iemand die je vijandig gezind is, dan zal dat de onderstroom zijn in je toon.

Ik heb mezelf ook schuldig gemaakt aan de negatieve benadering. Tijdens mijn trainingen besteedde ik altijd een kort hoofdstuk aan de ‘Pitch voor de bitch’. Het kwam voort uit advies dat ik kreeg in mijn begintijd: ‘Je moet ze overbluffen, gebruik een agressieve toon, zeg dat je afgesproken hebt dat je belt.’ Allemaal tips gebaseerd op bluffen, agressie of liegen.

Poortwachters zit nou eenmaal op een positie waar instructies gelden over hoe ze telefoontjes af moeten handelen. Vergis je niet: het zijn zeer professionele luisteraars die onmiddellijk in de gaten hebben of je bluft of liegt.

Ze hebben bijna elke dag te maken met ondernemers of callcenters die langs ze heen willen glippen en ik begrijp het volledig dat het ze af en toe mateloos irriteert. Daarom deel ik hieronder graag mijn 5 tips voor een meer vriendelijke aanpak met je;

Wees vriendelijk:

Soms hoor ik bij de poortwachter een mooie stem, een speelse naam, een leuke lach of een opgewekt: “Goedemorgen” Het zijn kleine dingetjes waar ik de poortwachter graag een complimentje over geef. Het breekt altijd het ijs.

De pitch: leg het doel van je gesprek uit:

Geef een korte en eerlijke introductie van wie je bent en waarom je belt.

Luister tussen de regels door:

Het is een soort van fingerspitzengefühl, maar ik hoor soms dat ik een secretaresse aan de telefoon heb die alles van het bedrijf weet. Deze poortwachters zijn echte spinnen in het web die het fijn vinden als je van hun kennis gebruik wilt maken. Je krijgt vaak een eerlijke en open reactie van ze terug.

Slimmigheidje:

Bellen tijdens de vakantie, op een ander dagdeel of tijdens minder drukke periodes kan de kans vergroten dat je direct met de gewenste persoon kunt praten. Probeer te ontdekken wanneer de poortwachter mogelijk minder streng is in het screenen van oproepen.

Andere communicatiekanalen:

Als je merkt dat het moeilijk is om via de telefoon bij de juiste persoon te komen, overweeg dan om andere communicatiekanalen te gebruiken, zoals e-mail of LinkedIn. Door een persoonlijke en gerichte boodschap te sturen, kun je soms gemakkelijker in contact komen met de beslisser.

Als we ons allemaal tijdens ons eerste telefonische contactmoment van onze beste kant laten zien, zou het zomaar kunnen dat we iets positiefs in gang zetten. En daar worden we allemaal gelukkiger van, wat op zijn beurt weer zorgt voor mooie resultaten!


Hulp nodig met dat eerste contactmoment?

Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.

Je kunt dit stukje acquisitie natuurlijk ook aan ons overlaten. Buro Henck is gespecialiseerd in leadgeneratie in de zakelijke markt en kan jou hierin ondersteunen. Met ons team van hoogopgeleide professionals met specialistische kennis benaderen we je (potentiële) klanten om leads te genereren of op te volgen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vandaag nog contact op.

Als je nog niet zover bent, kun je ook bij ons terecht voor consultancy opdrachten. Samen onderzoeken we hoe we jouw verkoopplan kunnen vormgeven en of telefonische acquisitie daarin een rol speelt. Wellicht ontdekken we gezamenlijk dat op dat moment andere vormen van marketing, zoals e-mailmarketing of adverteren op sociale media, geschikter zijn om je te helpen bij acquisitie. Maak een vrijblijvende afspraak, dan helpen we je graag op weg  Maak hier een vrijblijvende afspraak.

Videotips DIY Acquisitie

i

Telefonische Acquisitie

5

Cold calling: de menselijke touch is magisch in verkoopland

5

Geen fan van koude acquisitie? Ontdek nu 5 krachtige manieren voor warm telefonisch succes!

5

7 Valkuilen te vermijden voor groter succes in cold-calling

5

3 Klikgeluidjes en de kracht van authenticiteit

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

A

Meer blogs over telefonische acquisitie

i

Marketing & Sales

5

Nieuwjaarsresolutie: 9 krachtige manieren om je sales te versterken

5

Knal 2023 uit met effectieve eindejaarsgesprekken met je klanten

5

Hoe een doordacht salesjaarplan met focus op telefonische acquisitie de resultaten in 2024 kan transformeren

5

Balanceren tussen klantenservice en verkoop: nummer1 upselling methode

5

Creëer verbluffende upsell campagnes in slechts 6 stappen!

A

Meer blogs over marketing & sales

i

New Business

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

5

Agressieve beursganger

5

Hoe belangrijk zijn authentieke en persoonlijke foto’s voor jou als ondernemer? (En waarom je stockfoto’s beter links laat liggen!)

5

Duurzame groei door geduld

A

Meer blogs over new business

i

Trainingen

5

Tegenslag? Kan niet bestaat niet!

5

Kijk uit voor de komma-sukkel vraag!

5

Creatief met cold calling! Hoe dan?

5

De 6 beste telefonische acquisitietips

5

De beste oplossingen voor werknemers met telefoonangst

A

Meer blogs over trainingen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!