In de wereld van telefonische acquisitie is vastberadenheid een cruciale factor. Vooral wanneer je op een bel-ochtend vijf keer achter elkaar te horen krijgt: “Hier staan wij niet voor open” of “We werken al samen met een concurrent”. En ook: “Daar zijn we te klein voor” of juist “Daar zijn we te groot voor”.
Op zo’n momenten moet je jezelf uit blijven dagen. Pas je script aan in plaats van op te geven, want het is hét moment om je gesprek naar een hoger niveau te tillen.
Laat je niet ontmoedigen door tegenslag. Geef niet op wanneer je een paar keer “Het kan niet” hoort. Zo’n zin wordt een uitdaging die je aangaat. Vergeet je script! Luister aandachtig naar de feedback die je ontvangt en pas je pitch aan.
Ik sprak een keer met een organisatie die zichzelf wilde profileren als onafhankelijke vertrouwenspersoon binnen een bepaalde sector. De eigenaar had een script geschreven waarin ze zichzelf introduceerde als zodanig. Het antwoord tijdens de telefoongesprekken was echter steevast: “We hebben geen interesse, want we regelen dat intern.” Dat antwoord gaf haar het gevoel dat ze buitenspel werd gezet. Ze probeerde zichzelf te verdedigen door te counteren met: “Maar wij zijn een onafhankelijke partij”, maar dat kwam niet krachtig genoeg over. Een kleine aanpassing in het script was echter wel effectief. De pitch veranderde in: “Wij ondersteunen bedrijven die werken met een interne vertrouwenspersoon. Mag ik daar wat meer over vertellen?”
Elke “Het kan niet” is een waardevolle les die je dichter bij succes brengt. Analyseer je gesprekken en ontdek patronen in de bezwaren die je tegenkomt. Leer en groei van elke ervaring. Met elke aanpassing en verbetering kom je dichter bij het winnen van een nieuwe klant.
Verander de spelregels en laat je niet tegenhouden door “Het kan niet”. Ontdek de kracht van vastberadenheid en pas je script aan. Zo bewijs je aan jezelf dat je elke “Het kan niet” om kan buigen naar “Ik kan het wél!”.
Worstel jij ook wel eens met “Het kan niet”? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag om van een “Nee” een enthousiaste “Ja!” te maken.
Het ene callcenter is het andere niet
Bij een kleiner callcenter kun je terecht voor commerciële opdrachten, maar vaak ook voor marktonderzoek, helpdesk-ondersteuning of klantenservice. Verder zijn er ook nog gespecialiseerde bedrijven beschikbaar voor als je op zoek bent naar een telefonist of receptionist.