BLOG

Al ooit van BANT gehoord?

door | jul 17, 2023 | Telefonische Acquisitie

Het moeilijkste aan verkopen? Omgaan met de afwijzing. Het went nooit echt. Een fijn hulpmiddel om te checken of je potentiële klant klaar is om te kopen is BANT. Budget, Authority, Need en Timeline . De BANT-criteria zijn belangrijk om te bepalen waarom je een afwijzing krijgt en ze zijn interessant bij het bepalen van je doelgroep. Welke leads zijn kansrijk en welke niet.

BANT als meetlat voor je sales-succes

B van Budget

Het eerste criterium verwijst naar het beschikbare budget van je potentiële klant. Als je klant onvoldoende geld heeft, is het onwaarschijnlijk dat je product of de dienst gekocht wordt. Ook al doe je nog zo je best. Budget kan een gevoelig punt zijn. Waar de een heel open is over de financiële mogelijkheden, trekt de ander een rookgordijn op. Dat laatste is erg verwarrend op het moment dat alle andere criteria wel positief worden aangetikt. Het lijkt of de klant klaar is voor de aankoop maar zet om onduidelijke redenen toch die laatste stap niet.

A van Autoriteit


Het tweede criterium staat voor ‘Authority’ wat verwijst naar de beslissingsbevoegdheid van de potentiële klant. Controleer of de persoon die je benadert ook degene is die de beslissing neemt bij een aankoop. Hoe groter de organisatie, hoe ingewikkelder dit is. Vaak heb je bij groot MKB of bij corporaties met meerdere beslissers te maken. Als er eentje nee zegt, gaat mogelijk de hele deal niet door.

N van Nodig

Het derde criterium is ‘Need’ en verwijst naar de behoefte van de potentiële klant aan je product of de dienst. Het kan natuurlijk zijn dat een klant je meteen vertelt waar hij of zij behoefte aan heeft. De ervaring leert echter dat een behoefte niet altijd vanzelfsprekend is. Om de behoefte van je klant te achterhalen is het daarom belangrijk om goed door te vragen. Als de behoeften eenmaal echt helder zijn, dan is het gemakkelijk je product of dienst als oplossing aan te bieden.

T van Tijdlijn

Het vierde criterium in BANT is ‘Timeline’ en verwijst naar de tijdlijn van je potentiële klant voor het kopen van het product of de dienst. Tijd is belangrijk om twee redenen: in de eerste plaats omdat het enorm kan verschillen hoeveel tijd een organisatie nodig heeft om uiteindelijk tot een beslissing te komen. Ik werk met opdrachtgevers die een klantgroep hebben waarbij het soms jaren duurt voor de beslissing valt. Maar tijd is juist ook belangrijk als er nog lopende contracten zijn of als de aankoop eerst gebudgetteerd moet worden.

Voor mij bracht BANT heel helder in beeld dat een afwijzing niet persoonlijk is. Heb jij je verkoop wel eens naast de BANT-meetlat gelegd?


Lastig om zelf die salestelefoontjes te plegen?

Wij doen het graag voor je. We zeggen niet voor niets: “Buro Henck brengt je bij je klant aan tafel!” Buro Henck is gespecialiseerd in leadgeneratie in de zakelijke markt en kan jou hierin ondersteunen. Met ons team van hoogopgeleide professionals met specialistische kennis benaderen we je (potentiële) klanten om leads te genereren of op te volgen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vandaag nog contact op.

Als je nog niet zover bent, kun je ook bij ons terecht voor consultancy opdrachten. Samen onderzoeken we hoe we jouw verkoopplan kunnen vormgeven en of telefonische acquisitie daarin een rol speelt. Wellicht ontdekken we gezamenlijk dat op dat moment andere vormen van marketing, zoals e-mailmarketing of adverteren op sociale media, geschikter zijn om je te helpen bij acquisitie. Maak een vrijblijvende afspraak, dan helpen we je graag op weg  Maak hier een vrijblijvende afspraak.

Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.

Videotips DIY Acquisitie

i

Telefonische Acquisitie

5

Cold calling: de menselijke touch is magisch in verkoopland

5

Geen fan van koude acquisitie? Ontdek nu 5 krachtige manieren voor warm telefonisch succes!

5

7 Valkuilen te vermijden voor groter succes in cold-calling

5

3 Klikgeluidjes en de kracht van authenticiteit

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

A

Meer blogs over telefonische acquisitie

i

Marketing & Sales

5

Nieuwjaarsresolutie: 9 krachtige manieren om je sales te versterken

5

Knal 2023 uit met effectieve eindejaarsgesprekken met je klanten

5

Hoe een doordacht salesjaarplan met focus op telefonische acquisitie de resultaten in 2024 kan transformeren

5

Balanceren tussen klantenservice en verkoop: nummer1 upselling methode

5

Creëer verbluffende upsell campagnes in slechts 6 stappen!

A

Meer blogs over marketing & sales

i

New Business

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

5

Agressieve beursganger

5

Hoe belangrijk zijn authentieke en persoonlijke foto’s voor jou als ondernemer? (En waarom je stockfoto’s beter links laat liggen!)

5

Duurzame groei door geduld

A

Meer blogs over new business

i

Trainingen

5

Tegenslag? Kan niet bestaat niet!

5

Kijk uit voor de komma-sukkel vraag!

5

Creatief met cold calling! Hoe dan?

5

De 6 beste telefonische acquisitietips

5

De beste oplossingen voor werknemers met telefoonangst

A

Meer blogs over trainingen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!