Worstel jij soms ook met het binnenhalen van nieuwe klanten? Af en toe verzorg ik specifieke acquisitietrainingen voor franchisenemers. Vaak hebben ze moeite om zichzelf prominent voor de dag te brengen: “Het voelt als opscheppen”, vertellen ze me.
Herkenbaar? Dan ik geef ik je graag een aantal praktische tips mee om ondanks dergelijke bezwaren tóch zelf van start te gaan. Telefonische leadgeneratie blijft immers de meest directe manier om nieuwe contacten te leggen!

Tip 1: Leer je klant nog beter kennen.
Je kent je doelgroep, als franchisenemer heb je er bewust voor gekozen. Maar voordat je je telefoon pakt, is het belangrijk je af te vragen: waarom zou deze nieuwe relatie met mij willen spreken? Wat is de behoefte van deze persoon? Ga niet voor het eerste antwoord dat in je opkomt, maar verbreed je perspectief. Zo dacht ik altijd dat klanten met Buro Henck in zee gingen omdat ze zelf niet durfden te bellen. Het komt echter veel vaker voor dat we worden ingeschakeld omdat klanten simpelweg geen tijd hebben voor acquisitie.
Tip 2: Het gaat NIET over jou.
Als je hebt bedacht wat de behoefte is van je relaties, ga dan vervolgens aan de telefoon geen verhaal voorlezen waarom jij zo goed bent in ‘x’ of ‘y’. Sterker nog, als jij de hele tijd alleen zelf aan het woord bent, verliest de ander heel snel de aandacht. Zorg juist dat de ander praat door zelf de juiste vragen te stellen. En die vragen bereid je natuurlijk wel voor. Stel oprechte, slimme vragen en vermijd open deuren als: “Bent u tevreden over uw huidige leverancier?”
Tip 3: Maak indruk met een sterke opening.
De eerste indruk is cruciaal. Zorg voor een sterke opening waarin je kort vertelt wie je bent, wat je bedrijf doet en waarom je belt. Houd het héél kort en oefen dit stukje vaak. Zodra je er tevreden over bent, neem je het op met je smartphone en luister je het terug. Klinkt het ontspannen genoeg? Dan ben je er klaar voor!
Telefonische acquisitie in franchising is een krachtig middel om nieuwe klanten te benaderen, maar sales is nooit eenvoudig. Succesvolle acquisitie vergt moed, tijd, oefening en doorzettingsvermogen.
Wil je graag meer weten over zakelijk telefoneren en het stellen van de juiste vragen? Of heb je interesse in een training? Stuur ons een bericht. We helpen je er graag mee verder!