BLOG

Een succesvol telefoontje: 4 tips voor een goede gespreksopening

door | aug 28, 2023 | Telefonische Acquisitie

Een goed begin is het halve werk, ook aan de telefoon! Bij Buro Henck hechten wij veel waarde aan een gedetailleerde start van een telefoongesprek. Het lijkt misschien op muggenziften of op overdreven pietepeuterig gedrag, maar het begin van een telefoongesprek vormt de eerste indruk van de beller. Het bepaalt de toon voor het verdere verloop van het gesprek. Zodra je je eerste woorden uitspreekt, vormt de persoon aan de andere kant van de lijn al onbewust een beeld van wie je bent: je leeftijd, je professionaliteit. Dit beeld wordt razendsnel en volledig onderbewust gevormd. Daarom vinden we het zo belangrijk om zorgvuldig te zijn vanaf het allereerste moment.

Bij Buro Henck hanteren we een gestructureerde aanpak voor het begin van een telefoongesprek, bestaande uit drie regels:

Stel jezelf voor

Wanneer je iemand belt, stel je jezelf natuurlijk eerst even voor. Dat doe je door je voor- en achternaam te noemen en daarna de naam van het bedrijf. Overigens, als je zelf een telefoontje krijgt, dan doe je precies het omgekeerde. Eerst bedrijf, dan je volledige naam.

(Verzeker jezelf ervan dat je de persoon aan de lijn hebt naar wie je op zoek bent. Zo had ik zelf ooit aan het begin van mijn carrière een superleuk gesprek met iemand die daarna zei: “Leuk dat je belt, maar ik kan hier niet zo veel mee want ik maak de kantoren schoon”)

Leg uit wat je bedrijf doet

Vertel wat je doet en hou het kort. Geen lange pitches, geen ingewikkelde woorden, geen verhalen. Blijf gewoon, blijf jezelf en start vooral niet meteen met verkopen! Een voorbeeld: “U spreekt met Mark van Dongen van EcoClean. Wij zijn een schoonmaakbedrijf dat gespecialiseerd is in duurzame schoonmaakproducten.”

De openingsvraag

Na deze introductie stel je een aansluitende vraag om het gesprek inhoudelijk te starten. In het geval van Mark zou een vraag kunnen zijn: “Is milieuvriendelijk schoonmaken een thema waar uw organisatie zich mee bezig houdt?” 

Open vragen

In een telefoongesprek stel je vaak open vragen, bijvoorbeeld: “Op welke manier houdt uw organisatie zich bezig met…?” Maar aan het begin van een gesprek is de eerste vraag een handreiking. Als je meteen start met een open vraag kan de gesprekspartner in de weerstand springen met: “Dat ga ik jou niet aan je neus hangen.” De eerste vraag is een kleine stap, namelijk een gesloten vraag waar iemand met JA of NEE op kan antwoorden. Daarna is het gesprek geopend. 

Een zorgvuldig begin brengt je sneller dichter bij het gewenste resultaat. Het helpt om een zelfverzekerde indruk te maken en zet de toon voor respectvolle communicatie. 


Is het voeren van telefoongesprekken iets wat moeilijk is voor jezelf of jouw team?

De meeste bedrijven zijn er mee gebaat als de eigen medewerkers telefonisch acquireren. Het lukt echter maar weinig bedrijven om hen zover te krijgen. De meeste teams vinden telefonische acquisitie erg moeilijk en maken zich er zo snel mogelijk van af. Of beginnen er zelfs helemaal niet aan. Is dit herkenbaar?

Vind jij of je team het toch wel moeilijk of spannend om zelf telefonisch te acquireren?

Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, wij helpen je met het vinden van het krachtigste wapen binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.


Of overweeg je om het telefoneren uit te besteden?

Buro Henck realiseert met telefonische leadgeneratie groei en succes voor jouw onderneming of organisatie. Een eigen commerciële projectleider behartigt je belangen en leidt je naar een succesvolle toekomst. We werken graag nauw samen door middel van regelmatig contact en proactieve bijsturing. Onze voornaamste focus ligt op het genereren van afspraken met prospects, maar we geven ook graag uitgebreid advies over andere aspecten van leadgeneratie.

Stuur ons gerust een berichtje, Buro Henck brengt je bij de klant aan tafel! Of boek meteen een afspraak voor een gratis adviesgesprek.


Videotips DIY Acquisitie

i

Telefonische Acquisitie

5

Cold calling: de menselijke touch is magisch in verkoopland

5

Geen fan van koude acquisitie? Ontdek nu 5 krachtige manieren voor warm telefonisch succes!

5

7 Valkuilen te vermijden voor groter succes in cold-calling

5

3 Klikgeluidjes en de kracht van authenticiteit

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

A

Meer blogs over telefonische acquisitie

i

Marketing & Sales

5

Nieuwjaarsresolutie: 9 krachtige manieren om je sales te versterken

5

Knal 2023 uit met effectieve eindejaarsgesprekken met je klanten

5

Hoe een doordacht salesjaarplan met focus op telefonische acquisitie de resultaten in 2024 kan transformeren

5

Balanceren tussen klantenservice en verkoop: nummer1 upselling methode

5

Creëer verbluffende upsell campagnes in slechts 6 stappen!

A

Meer blogs over marketing & sales

i

New Business

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

5

Agressieve beursganger

5

Hoe belangrijk zijn authentieke en persoonlijke foto’s voor jou als ondernemer? (En waarom je stockfoto’s beter links laat liggen!)

5

Duurzame groei door geduld

A

Meer blogs over new business

i

Trainingen

5

Tegenslag? Kan niet bestaat niet!

5

Kijk uit voor de komma-sukkel vraag!

5

Creatief met cold calling! Hoe dan?

5

De 6 beste telefonische acquisitietips

5

De beste oplossingen voor werknemers met telefoonangst

A

Meer blogs over trainingen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!