BLOG

Lastige poortwachters: Dé truc voor een eenvoudig koud telefoongesprek

door | aug 28, 2023 | Telefonische Acquisitie

Het is geen geheim dat telefonisch contact leggen in de zakelijke markt een directe en snelle methode is voor het vinden van nieuwe klanten. Maar veel ondernemers vinden het enorm moeilijk om de telefoon te pakken en zichzelf te verkopen. Voor diegenen die worstelen met koude acquisitie heb ik een handige truc die je kan helpen: bellen naar de poortwachter en toestemming vragen voor het sturen van een email.

Stap één:

Kies 50 bedrijven die je graag als klant zou willen hebben. Zorg ervoor dat deze bedrijven een poortwachter hebben, zoals een secretarieel medewerker of een telefonist. Achterhaal ook de naam van de beslisser met wie je graag in contact wilt komen. 

Stap twee oftewel het belangrijkste deel: 

bel het bedrijf op en vraag aan de telefonist of het akkoord is dat je een mail stuurt naar de desbetreffende persoon. Naar welk mailadres mag je het sturen? Een telefonist is dat niet gewend. Hij of zij zal je vaak meteen willen doorverbinden. Als je dat merkt, anticipeer dan in volgende telefoontjes met de tekst: “U hoeft mij niet door te verbinden, ik wil u alleen vragen of ik [NAAM] een korte mail mag sturen.”

Het antwoord zal soms zijn dat er geen mailadres gegeven mag worden en dat je de mail naar het algemene infoadres mag sturen. Antwoord dat dat geen probleem is en zeg dat je in het onderwerp zult zetten aan wie de mail gericht is. Bedank haar hartelijk voor haar medewerking.

Stap drie: 

Schrijf een korte, krachtige én leuke mail waarin je jezelf voorstelt, uitlegt wat je doet en waarom je dit contact legt. Vergeet niet om de mail persoonlijk te maken en laat zien dat je interesse hebt in het bedrijf.

Deze belactie zorgt ervoor dat je opeens beschikt over directe contactgegevens van medewerkers die voor jou belangrijk zijn. Net zo belangrijk is echter dat je meer informatie hebt over het bedrijf zelf. Soms ongevraagd. Bijvoorbeeld: “De heer … werkt hier niet meer.” Geloof me, een secretarieel medewerker weet alles van alles. Ik vraag dan ook vaak of de poortwachter me iets meer kan vertellen over wat er belangrijk is om te vermelden in de mail. Welke uitdagingen bestaan er in de organisatie?

Een actie als deze helpt je om de drempel van koude acquisitie te overwinnen en je wekt tegelijkertijd interesse bij potentiële klanten, ook al zal je mailbox naar verwachting niet overstromen met reacties. Veel belangrijker is dat je jezelf hebt geschoold in de eerste stap van telefonische acquisitie. Het bellen naar de poortwachter en weten hoe je met hem/haar het gesprek aangaat, is een van de grootste hordes om te nemen. Als je gewend bent aan het praten met een poortwachter, zul je merken dat je soms ineens vraagt of hij of zij je kan doorverbinden. Ik vermoed zelfs dat je daar geen 50 telefoontjes voor nodig hebt. 

PS: Nog een laatste tip:

De P.S. in een mail wordt altijd gelezen. Dus als je een fantastisch inzicht hebt, een geweldig kernachtig punt of een mooie actie, weet je nu waar je deze moet zetten!

Wil je meer leren over hoe je met poortwachters om kan gaan?

De meeste bedrijven zijn er mee gebaat als de eigen medewerkers telefonisch acquireren. Het lukt echter maar weinig bedrijven om hen zover te krijgen. De meeste teams vinden telefonische acquisitie erg moeilijk en maken zich er zo snel mogelijk van af. Of beginnen er zelfs helemaal niet aan. Is dit herkenbaar?

Vind jij of je team het toch wel moeilijk of spannend om zelf telefonisch te acquireren?

Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, wij helpen je met het vinden van het krachtigste wapen binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.

Wil je meer weten over telefonische acquisitie door Buro Henck?

Buro Henck realiseert met telefonische leadgeneratie groei en succes voor jouw onderneming of organisatie. Een eigen commerciële projectleider behartigt je belangen en leidt je naar een succesvolle toekomst. We werken graag nauw samen door middel van regelmatig contact en proactieve bijsturing. Onze voornaamste focus ligt op het genereren van afspraken met prospects, maar we geven ook graag uitgebreid advies over andere aspecten van leadgeneratie.

Stuur ons gerust een berichtje, Buro Henck brengt je bij de klant aan tafel! Of boek meteen een afspraak voor een gratis adviesgesprek.

Videotips DIY Acquisitie

i

Telefonische Acquisitie

5

Cold calling: de menselijke touch is magisch in verkoopland

5

Geen fan van koude acquisitie? Ontdek nu 5 krachtige manieren voor warm telefonisch succes!

5

7 Valkuilen te vermijden voor groter succes in cold-calling

5

3 Klikgeluidjes en de kracht van authenticiteit

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

A

Meer blogs over telefonische acquisitie

i

Marketing & Sales

5

Nieuwjaarsresolutie: 9 krachtige manieren om je sales te versterken

5

Knal 2023 uit met effectieve eindejaarsgesprekken met je klanten

5

Hoe een doordacht salesjaarplan met focus op telefonische acquisitie de resultaten in 2024 kan transformeren

5

Balanceren tussen klantenservice en verkoop: nummer1 upselling methode

5

Creëer verbluffende upsell campagnes in slechts 6 stappen!

A

Meer blogs over marketing & sales

i

New Business

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

5

Agressieve beursganger

5

Hoe belangrijk zijn authentieke en persoonlijke foto’s voor jou als ondernemer? (En waarom je stockfoto’s beter links laat liggen!)

5

Duurzame groei door geduld

A

Meer blogs over new business

i

Trainingen

5

Tegenslag? Kan niet bestaat niet!

5

Kijk uit voor de komma-sukkel vraag!

5

Creatief met cold calling! Hoe dan?

5

De 6 beste telefonische acquisitietips

5

De beste oplossingen voor werknemers met telefoonangst

A

Meer blogs over trainingen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!