Een uitstekende klantenservice bieden en tegelijkertijd je verkoop doelstellingen halen, vereist een subtiele mix van vertrouwen, productkennis en verkooptechnieken. Upselling is een salesonderdeel waarbij het balanceren tussen klantenservice en verkoop cruciaal is.
Aan het eind van het jaar wordt er door veel bedrijven een contactmoment ingebouwd met hun opdrachtgevers. Een gesprek over hoe tevreden de klant is over de dienstverlening van het afgelopen jaar en tegelijkertijd waar liggen nieuwe kansen voor 2024.
Bij het formuleren van een upselling aanbod gelden de nieuwe kansen voor allebei, voor jou én voor je klant.
We kunnen ons voorstellen dat voor deze eindejaar-gesprekken de klanten persoonlijk bezocht worden. Anderzijds zijn wij als belbureau natuurlijk voorstander van het gebruiken van de telefoon. Telefoneren is een mooi persoonlijk contactmoment, zeker als upselling niet alleen voor het einde van het jaar bewaard wordt. Een paar keer per jaar je klanten attenderen op nieuwe mogelijkheden en verbeterde producten is echt de moeite waard.
Upselling kan wat geforceerd aanvoelen. Alsof alleen jij degene bent die hier voordeel van heeft. Daarom 3 tips om het gemakkelijk te laten verlopen.
1. Vertrouwen en empathie
Een open-deur maar ik vermeld het toch. Elke salesdeal is gebaseerd op vertrouwen. Maak het dus vooral persoonlijk bij een upselling campagne en zorg voor de juiste persoon bij de juiste klant. Is dat niet mogelijk? Informeer je team effectief en volledig over de klantrelatie.
2. Vertrouwen en kennis in je verkoopstrategie
Kennis over je producten is cruciaal voor het opbouwen van vertrouwen. Dit benadrukt de bekwaamheid van je team en verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf. Klanten moeten je kunnen vertrouwen zoals ze een betrouwbare gids vertrouwen tijdens een wandeltocht.
3. Waardecreatie: als het jou bedrijf was, dan zou je dit aanbod waarderen.
Naast het kennen van je producten gaat het ook over het begrijpen hoe deze waarde toevoegen aan het leven van de klant. Natuurlijke upselling is het verkopen van relevante producten die daadwerkelijk waarde toevoegen aan het bedrijf van je klant. Je biedt oplossingen die je klant helpen hun doelen te bereiken. Dit betekent dat je voorstellen doet die je zelf ook zou willen als je in de schoenen van de klant zou staan.
Upselling is een doordachte, maatwerk actie, en vereist een strategie die empathie en respect voor de klant combineert met productkennis. Door deze balans te vinden en een aantal keer per jaar toe te passen, haal je niet alleen je verkoopdoelstellingen maar je bouwt ook waardevolle relaties met je klanten.
Ik wil een upsell campagne opzetten, maar ben nog niet zo ver…
Als je nog niet zover bent, kun je ook bij ons terecht voor consultancy opdrachten. Samen onderzoeken we hoe we jouw verkoopplan kunnen vormgeven en of telefonische acquisitie daarin een rol speelt. Wellicht ontdekken we gezamenlijk dat op dat moment andere vormen van marketing, zoals e-mailmarketing of adverteren op sociale media, geschikter zijn om je te helpen bij acquisitie. Maak een vrijblijvende afspraak, dan helpen we je graag op weg Maak hier een vrijblijvende afspraak.
Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.
Je kunt dit stukje acquisitie natuurlijk ook aan ons overlaten. Buro Henck is gespecialiseerd in leadgeneratie in de zakelijke markt en kan jou hierin ondersteunen. Met ons team van hoogopgeleide professionals met specialistische kennis benaderen we je (potentiële) klanten om leads te genereren of op te volgen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vandaag nog contact op.