Is cold calling een must in het digitale tijdperk? Wij denken van wel. Of je het nu wil of niet; cold calling in het digitale tijdperk is nog nog steeds hot and happening. Yep, zelfs ondanks de opkomst van digitale tools zoals e-mailmarketing, is er één klassieker in sales die nog altijd standhoudt: koude acquisitie per telefoon.
Cold calling. Wat is het nu precies?
Wat cold calling nu precies is? Dat is simpel: met cold calling bel je potentiële klanten die je nog niet kennen, met als doel hun interesse te wekken en deals te sluiten. Het is een skill die je onder de knie moet krijgen. Maar geloof het of niet; als je het eenmal onder de knie hebt werkt het nog steeds verrassend goed. Ook in dit digitale tijdperk.
Verdeeldheid op het gebied van cold calling
Let’s agree to disagree, de meningen over cold calling zijn enorm verdeeld. En er is nogal wat aan de hand geweest de laatste jaren, met name als het gaat om de wetgeving. Koud bellen is flink ingekaderd. Ik kan het natuurlijk niet meten, maar ik heb de stellige indruk dat strengere regels het imago wel erg goed hebben gedaan. Heel eerlijk? Voor mij persoonlijk is cold calling gewoon een verkoopmethode. Als ondernemer heb je methoden nodig om jezelf bekend te maken aan mensen die je nog niet kennen. Dit is er één van.
De persoonlijke touch van cold calling in het digitale tijdperk
Het lastige is dat deze methode zo persoonlijk is. Je benadert iemand en die persoon moet er direct iets mee. Tijd maken, luisteren, inschatten en een ja of nee geven. Dit kan nogal een dingetje zijn; zeker met cold calling in het digitale tijdperk. Mensen zitten tegenwoordig veilig achter hun schermpje en geven antwoord op eigen tempo. Is dan ook vast niet gek datvooral die ’nee’ een hele moeilijke is. Iemand afwijzen is net zo moeilijk als afgewezen worden.
Ik weet nog heel goed dat ik als puber, best wel een hele tijd, een vriendje heb gehad omdat ik geen nee tegen durfde te zeggen. Iets met pleasen en anderen niet willen kwetsen. Ik heb zo het vermoeden dat dat ook aan de orde is als we iemand aan de lijn krijgen waar we geen relatie mee willen. Een zakelijke wel te verstaan. Zeker als je het hebt over cold calling in het digitale tijdperk waarin we leven.
De persoonlijke magie van cold calling
Het mooie is dat cold calling is een persoonlijke methode is om contact te leggen. Je benadert iemand. Ik heb het weer gemerkt de afgelopen feestdagen, we praten steeds minder met elkaar. We communiceren steeds meer online en de afstand naar elkaar wordt steeds groter. Ik merkte dat ik zelfs tijdens gesprekken de neiging had om mijn socials te checken. We worden zelf een beetje als robots en we raken steeds onhandiger in het persoonlijke, direct menselijke gesprek.
Weggestopt achter ons schermpje in het digitale tijdperk
Door de ontwikkelingen binnen de wetgeving, het communiceren met teksten en de grote mogelijkheid om via digitale marketing nieuwe leads te genereren, raakt het bellen een nieuwe snaar. Er is een groep mensen die het persoonlijke, telefonische gesprek niet uit de weg gaat. Integendeel. Callcenter professionals zijn getraind, ervaren en conversational intelligent.
Het belang van cold calling in het digitale tijdperk
Cold calling is simpelweg bellen naar potentiële klanten. Het is de kracht van direct contact, praten met enthousiasme, spontaniteit en overtuigingskracht. Jep ook cold calling in het digitale tijdperk waarin we leven. Het mooie is dat het een directe weg is naar nieuwe kansen en dat het tegelijkertijd zoveel persoonlijke momenten creëert. Cold calling in het digitale tijdperk opent nieuwe deuren die anders gesloten blijven. En geloof me; het is ook nog eens écht leuk. Ik heb in mijn leven tienduizenden zakelijke telefoongesprekken gevoerd en alles meegemaakt. Prachtig werk.
Niemand heeft er zin in
Maar goed, eerlijk is eerlijk. Cold calling in het digitale tijdperk blijft de activiteit waar de meesten niet echt warm voor lopen. Misschien geldt dit zelfs nog wel meer voor cold calling in het digitale tijdperk waar we nu leven, in vergelijking met cold calling vroeger. Er zijn nu ook zoveel andere opties. Niet voor niets dat we vaak horen dat eigenlijk niemand in een salesteam écht staat te popelen om dagelijks de telefoon op te pakken voor acquisitie. Een serieus probleem. Want enthousiasme en afraffelen aan de telefoon? Dat zal je (potentiële) klant merken.
Cold calling in het digitale tijdperk effectief inzetten
Om cold calling effectief in te zetten, kan een externe partner een slimme zet zijn. Zo verminder je niet alleen de onrust binnen je team, maar boost je ook je verkoopresultaten. Want daar waar ongemotiveerde bellers afhaken, zetten professionals in cold calling nog door. Zo verandert koude acquisitie van een vervelende taak naar een krachtig instrument om deuren te openen en verkoopkansen te maximaliseren.
Zeg vaarwel tegen de stress van telefonische acquisitie binnen je salesteam en geef dat cruciale stuk uit handen. Zo kunnen jij en je team je focussen op waar jullie goed in zijn. Wij, Buro Henck, staan als expert in leadgeneratie binnen de zakelijke markt klaar om jouw team te ondersteunen. Met ons team van hoogopgeleide professionals benaderen we graag je potentiële klanten. Benieuwd naar de mogelijkheden? Laten we virtueel koffiedrinken en ontdekken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Neem vandaag nog contact op.
Business development consultancy iets voor jou?
Bij Buro Henck kun je ook terecht voor consultancy opdrachten. Samen onderzoeken we hoe we jouw verkoopplan kunnen vormgeven en of telefonische acquisitie daarin een rol speelt. Wellicht ontdekken we gezamenlijk dat op dat moment andere vormen van marketing, zoals e-mailmarketing of adverteren op sociale media, geschikter zijn om je te helpen bij je salesresultaten en telefonische acquisitie. Plan direct en geheel vrijblijvend een strategie consult in via deze link. We helpen je graag op weg.
Telefonische acquisitie trainingen
Buro Henck helpt als expert in B2B telefonische leadgeneratie om jouw mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren voor jouw bb cold calling. Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.
Volg ons op LinkedIn via onze bedrijfspagina of Helene Henckens voor dagelijkse salestips en inzichten.