BLOG

Cold calling: de menselijke touch is magisch in verkoopland

door | jan 4, 2024 | Telefonische Acquisitie

In het tijdperk van digitalisering en e-mailmarketing is er één klassieker in sales die standhoudt: cold calling.

Let’s agree to disagree, de meningen over cold calling zijn enorm verdeeld. En er is nogal wat aan de hand geweest de laatste jaren, met name als het gaat om de wetgeving. Koud bellen is flink ingekaderd. Ik kan het natuurlijk niet meten, maar ik heb de stellige indruk dat strengere regels het imago wel erg goed hebben gedaan.

Voor mij is cold calling gewoon een verkoopmethode. Als ondernemer heb je methoden nodig om jezelf bekend te maken aan mensen die je nog niet kennen. Dit is er een van.

Het lastige is dat deze methode zo persoonlijk is. Je benadert iemand en die persoon moet er iets mee. Tijd maken, luisteren, inschatten en een ja of nee geven. En vooral die ’nee’ is een hele moeilijke. Iemand afwijzen is net zo moeilijk als afgewezen worden. Ik weet nog heel goed dat ik als puber, best wel een hele tijd,  een vriendje heb gehad omdat ik geen nee tegen durfde te zeggen. Iets met pleasen en anderen niet willen kwetsen. Ik vermoed dat dat ook aan de orde is als we iemand aan de lijn krijgen waar we geen relatie mee willen. Een zakelijke wel te verstaan.

b2b, cold, verkoop

Het mooie is dat deze methode zo persoonlijk is. Je benadert iemand. Ik heb het weer gemerkt de afgelopen feestdagen, we praten steeds minder met elkaar. We communiceren steeds meer online en de afstand naar elkaar wordt steeds groter. Ik merkte dat ik zelfs tijdens gesprekken de neiging had om mijn socials te checken. We worden zelf een beetje als robots en we raken steeds onhandiger in het persoonlijke, direct menselijke gesprek.

Door de ontwikkelingen binnen de wetgeving, het communiceren met teksten en de grote mogelijkheid om via digitale marketing nieuwe leads te genereren, raakt het bellen een nieuwe snaar. Er is een groep mensen die het persoonlijke, telefonische gesprek niet uit de weg gaat. Integendeel. Callcenter professionals zijn getraind, ervaren en conversational intelligent.

Het belang van cold calling 

Cold calling is simpelweg bellen naar potentiële klanten. Het is de kracht van direct contact, praten met enthousiasme, spontaniteit en overtuigingskracht. Het mooie is dat het een directe weg is naar nieuwe kansen en dat het tegelijkertijd zoveel persoonlijke momenten creëert. Ik heb in mijn leven tienduizenden zakelijke telefoongesprekken gevoerd en alles meegemaakt. Prachtig werk.

Niemand heeft er zin in

Maar goed, cold calling blijft de activiteit waar de meesten niet echt warm voor lopen. Vaak horen we dat eigenlijk niemand in een salesteam echt staat te popelen om dagelijks de telefoon op te pakken voor acquisitie. Een serieus probleem.

Cold calling effectief inzetten

Om koude acquisitie effectief in te zetten, is het versterken van je salesteam met een belbureau een slimme zet. Zo verminder je niet alleen de onrust binnen je team, maar boost je ook je verkoopresultaten. Want daar waar ongemotiveerde bellers afhaken, zetten cold calling professionals door. Zo verandert koude acquisitie van een vervelende taak naar een krachtig instrument om deuren te openen en verkoopkansen te maximaliseren.  

Zeg vaarwel tegen de stress van telefonische acquisitie binnen je salesteam en geef dat cruciale stuk uit handen. Zo kunnen jij en je team je focussen op waar jullie goed in zijn. Wij, Buro Henck, staan als expert in leadgeneratie binnen de zakelijke markt klaar om jouw team te ondersteunen. Met ons team van hoogopgeleide professionals benaderen we graag je potentiële klanten. Benieuwd naar de mogelijkheden? Laten we virtueel koffiedrinken en ontdekken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Neem vandaag nog contact op.


New business consultancy

Bij Buro Henck kun je ook terecht voor consultancy opdrachten. Samen onderzoeken we hoe we jouw verkoopplan kunnen vormgeven en of telefonische acquisitie daarin een rol speelt. Wellicht ontdekken we gezamenlijk dat op dat moment andere vormen van marketing, zoals e-mailmarketing of adverteren op sociale media, geschikter zijn om je te helpen bij acquisitie. Maak een vrijblijvende afspraak, dan helpen we je graag op weg  Maak hier een vrijblijvende afspraak.

Telefonische acquisitie trainingen

Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.

Videotips DIY Acquisitie

i

Telefonische Acquisitie

5

Cold calling: de menselijke touch is magisch in verkoopland

5

Geen fan van koude acquisitie? Ontdek nu 5 krachtige manieren voor warm telefonisch succes!

5

7 Valkuilen te vermijden voor groter succes in cold-calling

5

3 Klikgeluidjes en de kracht van authenticiteit

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

A

Meer blogs over telefonische acquisitie

i

Marketing & Sales

5

Nieuwjaarsresolutie: 9 krachtige manieren om je sales te versterken

5

Knal 2023 uit met effectieve eindejaarsgesprekken met je klanten

5

Hoe een doordacht salesjaarplan met focus op telefonische acquisitie de resultaten in 2024 kan transformeren

5

Balanceren tussen klantenservice en verkoop: nummer1 upselling methode

5

Creëer verbluffende upsell campagnes in slechts 6 stappen!

A

Meer blogs over marketing & sales

i

New Business

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

5

Agressieve beursganger

5

Hoe belangrijk zijn authentieke en persoonlijke foto’s voor jou als ondernemer? (En waarom je stockfoto’s beter links laat liggen!)

5

Duurzame groei door geduld

A

Meer blogs over new business

i

Trainingen

5

Tegenslag? Kan niet bestaat niet!

5

Kijk uit voor de komma-sukkel vraag!

5

Creatief met cold calling! Hoe dan?

5

De 6 beste telefonische acquisitietips

5

De beste oplossingen voor werknemers met telefoonangst

A

Meer blogs over trainingen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!