BLOG

Timing in cold-calling: 9 tips voor het aanscherpen van je acquisitietechnieken

door | jan 13, 2024 | Telefonische Acquisitie

Klaar om de kunst van timing in cold calling te beheersen? In deze blog duiken we in het belang van het kiezen van het juiste moment voor je calls.

Timing in cold calling

Aan het begin van het jaar ben ik me bewust hoe snel de tijd gaat. Tijd en timing, in de wereld van cold calling is het cruciaal. Het kiezen van het juiste moment om te bellen maakt het verschil tussen het starten van een gesprek en het horen van de voicemail. In deze blog bespreek ik het belang van timing in cold calling, wat zijn de beste tijden om te bellen en tenslotte het belangrijkste aspect van timing?

De beste tijden om te bellen

In het algemeen wordt door callcenters, zelfs wereldwijd, gesuggereerd dat er specifieke tijden zijn waarop mensen meer ontvankelijk zijn voor cold calls. Het is aan te raden om te bellen tussen 9:00 en 11:30 uur of tussen 14:00 en 16:00 uur. Deze tijden vallen buiten de drukke start, het vermoeide einde van de werkdag en houden rekening met onze lunchpauze.

De open deur

In Nederland waarderen we punctualiteit en het respecteren van andermans tijd. Daarom is de openingsvraag bij een koud acquisitiegesprek vaak: ‘Bel ik u gelegen?’ Als het antwoord ‘nee’ is, vraag dan gerust naar een beter tijdstip om terug te bellen.

Vermijd de Vrijmicall en de Mamocall

Vrijdagmiddag is vaak de tijd waarin werkend Nederland zich voorbereidt op het weekend en maandagmorgen wordt meestal besteed aan het plannen van de week. Bellen tijdens deze tijden kan leiden tot lagere responspercentages. Vermijd dus de vrijdagmiddag en de maandagmorgen call.

Seizoensgebonden overwegingen

Vakanties kunnen invloed hebben op cold calling. In de zomer, december en het voorjaar met carnaval, Koningsdag en Hemelvaart is het belangrijk om je calls goed te plannen. Veel vakanties zijn regiogebonden, dus het is de moeite waard om op te zoeken wanneer Zuid-Nederland op vakantie is en wanneer Noord. Je kunt in de zomer doorbellen als je de regio’s goed en op tijd inplant.

Klantgebonden overwegingen

De ene klant is de andere niet. Wil je gemeenten en zorginstellingen bellen? Vergeet dan de middagen. Alles concentreert zich tussen 9:00 en 12:00 uur, vooral op dinsdag, woensdag en donderdag. Afspraken in de horeca? Vergeet de ochtenden. Alles speelt zich af vanaf 15:00 uur in de middag. ZZP’ers in de bouw? Bel voor 9:00 uur ’s ochtends en na 16:00 uur ’s middags.

Gewoon eigenwijs zijn

Om zo min mogelijk voicemails te horen doe je er verstandig aan om uit te zoeken wanneer jouw klanten het beste bereikbaar zijn. Maar als ik eerlijk moet zijn, in de jaren dat ik mijn callcenter run heb ik fantastische afspraken gemaakt tijdens de zomervakantie, de dag voor kerstmis en op vrijdagmiddag om kwart over 5.  Want dat zijn de momenten dat de sfeer anders is. Dat de organisatie wat op z’n kop staat. Dat zijn net de momenten om strakke bedrijfsprotocollen te omzeilen.

Het belangrijkste aspect van timing

Tot slot wil ik je het belangrijkste onderdeel van timing meegeven. Want elke prospect is uniek, en wat voor de ene werkt, werkt niet voor de andere. Maar hetzelfde geldt voor jou. Elke beller is uniek. De een is een ochtendmens en scoort optimaal om half 9 terwijl de ander de beste gesprekken voert als anderen in hun middagdip zitten. Het allerbelangrijkste aspect van timing is dan ook: wanneer zit jij het beste in je vel?

Heeft deze blog je geïnspireerd om je cold calling technieken aan te scherpen? Blijf ons volgen voor meer tips. En wat we nog leuker vinden: deel jouw ervaringen en successen met ons!


New business consultancy

Bij Buro Henck kun je ook terecht voor consultancy opdrachten. Samen onderzoeken we hoe we jouw verkoopplan kunnen vormgeven en of telefonische acquisitie daarin een rol speelt. Wellicht ontdekken we gezamenlijk dat op dat moment andere vormen van marketing, zoals e-mailmarketing of adverteren op sociale media, geschikter zijn om je te helpen bij acquisitie. Maak een vrijblijvende afspraak, dan helpen we je graag op weg  Maak hier een vrijblijvende afspraak.

Telefonische acquisitie trainingen

Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.

Videotips DIY Acquisitie

i

Telefonische Acquisitie

5

Cold calling: de menselijke touch is magisch in verkoopland

5

Geen fan van koude acquisitie? Ontdek nu 5 krachtige manieren voor warm telefonisch succes!

5

7 Valkuilen te vermijden voor groter succes in cold-calling

5

3 Klikgeluidjes en de kracht van authenticiteit

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

A

Meer blogs over telefonische acquisitie

i

Marketing & Sales

5

Nieuwjaarsresolutie: 9 krachtige manieren om je sales te versterken

5

Knal 2023 uit met effectieve eindejaarsgesprekken met je klanten

5

Hoe een doordacht salesjaarplan met focus op telefonische acquisitie de resultaten in 2024 kan transformeren

5

Balanceren tussen klantenservice en verkoop: nummer1 upselling methode

5

Creëer verbluffende upsell campagnes in slechts 6 stappen!

A

Meer blogs over marketing & sales

i

New Business

5

Bloeiende leadgeneratie in 4 stappen!

5

Agressieve beursganger

5

Hoe belangrijk zijn authentieke en persoonlijke foto’s voor jou als ondernemer? (En waarom je stockfoto’s beter links laat liggen!)

5

Duurzame groei door geduld

A

Meer blogs over new business

i

Trainingen

5

Tegenslag? Kan niet bestaat niet!

5

Kijk uit voor de komma-sukkel vraag!

5

Creatief met cold calling! Hoe dan?

5

De 6 beste telefonische acquisitietips

5

De beste oplossingen voor werknemers met telefoonangst

A

Meer blogs over trainingen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!