Kennis

Telefonische leadgeneratie succes: 4 onmisbare stappen

door | mrt 29, 2024 | Telefonische Acquisitie

Telefonische leadgeneratie succes: “Wanneer kunnen we de telefoonlijnen roodgloeiend zetten?” is een vraag die bij veel ondernemers brandt. We zullen het alvast verklappen: succesvolle telefonische leadgeneratie komt je niet zomaar aanwaaien. Het begint allemaal met een solide voorbereiding. In deze blog gaan we dieper in op telefonische leadgeneratie. Want hoe behaal je daar nu succes mee?

Het begint dus bij een goede voorbereiding. In het geval van telefonische leadgeneratie komt deze voorbereiding in feite neer op 4 stappen.

Het telefonische leadgeneratie succes stappenplan

STAP 1: Je doelgroep scherp

De eerste stap en misschien wel de belangrijkste is je doelgroep. Want zonder je doelgroep scherp te hebben schiet je sowieso mis. Wie zijn ze? Wat drijft hen? Bij het identificeren van de doelgroep is het vaak de valkuil om je enkel te verdiepen in het bedrijf. Maar je echte doelgroep gaat veel verder dan bedrijfsniveau.

De beslisser in kaart

Het draait niet alleen om het identificeren van bedrijven, maar vooral om het begrijpen van de beslissers binnen die bedrijven. Je doet zaken met een bedrijf, maar aan de andere kant van de lijn zit nog steeds een individu met persoonlijke overtuigingen, waarden en ideeën. Wanneer je de beslissers scherp hebt, kun je je afvragen: Wie zijn zij? Wat is hun rol? Wat motiveert hen? Hoe beter je jouw doelgroep begrijpt, hoe krachtiger je resultaten met telefonische leadgeneratie zullen zijn. Bij buro henck hebben we de expertise om je te ondersteunen bij het fijnslijpen van je doelgroep en deze effectief te benaderen. Lees hier meer over het bepalen van je doelgroep bij telefonische acquisitie

Stap 2: Een goede bellijst

Wanneer je jouw doelgroep scherp hebt, is het tijd voor de tweede stap: het creëren van een waardevolle bellijst die up-to-date en compleet is. Een goede bellijst bestaat niet alleen uit namen en nummers, maar ook uit informatie over de beslissers en eventueel aanknopingspunten voor een gesprek. Investeren in een goede bellijst en een krachtig team dat deze leads opvolgt, betekent investeren in je toekomstige succes. Pas wanneer we een actuele en complete bellijst hebben, kunnen we voor je aan de slag. Telefonische leadgeneratie succes staat en valt aan de hand van kwaliteit van de bellijst.

Stap 3: De marketingmix

Nu je doelgroep helder is en je bellijst perfect is afgestemd, is het tijd om je marketingmix fijn te slijpen. Om van een cold call naar hot lead te gaan moet je zorgen dat je marketinguitingen naadloos op elkaar aansluit. Denk aan je social media kanalen, je website, maar ook de follow-up e-mails die je verstuurt na een telefonisch contact. Door consistentie bouw je vertrouwen bij je (potentiële) klanten.

Stap 4: Productkennis als grootste kracht

Een ander belangrijk onderdeel van telefonische leadgeneratie is: kennis. In gesprek met je potentiële  partner moet je als vertegenwoordiger van je bedrijf natuurlijk genoeg te vertellen hebben. Gedegen productkennis maakt telefonische leadgeneratie niet alleen effectiever, maar ook eenvoudiger. Het geheim? Passie. Passie werkt aanstekelijk en heeft de kracht om standaardgesprekken om te zetten in overtuigende pitches.

Bonus stap

Een belangrijk onderdeel van succesvolle telefonische leadgeneratie is het tonen van jepersoonlijkheid. Wees niet bang  om jezelf te zijn: je bent een mens die met een ander mens communiceer. Gooi er af en toe een grapje in of start een vlot persoonlijk gesprekje. In feite wordt dit vaak zelfs op prijs gesteld. Door een persoonlijke benadering aan te nemen, kun je het gesprek een informelere draai geven, waardoor het gemoedelijker wordt.

Loop je vast bij één van de stappen?

Telefonische acquisitie is een tak van sport en zeker niet voor iedereen weggelegd. Buro Henck, als belbureau dat zich specialiseert in telefonische leadgeneratie in de zakelijke markt, weet hier wel raad mee. Of je nu streeft naar groei, nieuwe markten wilt aanboren of gewoon een voorsprong wilt nemen op je concurrentie. Buro Henck staat als expert voor jou klaar. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op.  

Volg je ons al op LinkedIn?  

*De infographic hiernaast geeft een visueel beeld van de 4 stappen naar succesvolle telefonische leadgeneratie.

Recente Artikelen

#1 geheim onthuld: wat is het doel van sales?

Sales, salesteams, topsales.... De term sales vliegt ons om de oren. Maar is dat nou zo gek? En wat is het doel van sales nu eigenlijk? Of je nu een start-up bent of een gevestigde onderneming, sales is en blijft een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Sterker nog;...

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!