Bij Buro Henck geloven we dat het non-stop gebruiken van complexe vaktermen niet nodig is om serieus genomen te worden in het proces van klantwerving. Integendeel, het idee dat taalcomplexiteit gelijkstaat aan professionaliteit is een misverstand als je het ons vraagt. Wat écht telt, is hoe helder je boodschap overkomt. In deze blog verkennen we de waarde van simpel taalgebruik bij klantwerving, zonder de term “Jip -en Janneketaal” op te ratelen.
Niet imponeren maar informeren bij klantwerving
Salesprofessionals grijpen vaak naar ingewikkeld vakjargon in de hoop professioneler over te komen. Echter werkt dit bij klantwerving en salesgesprekken vaak averechts. Want zeg nou zelf… Wat is nou het doel van een salesgesprek? Het doel is niet om te imponeren met vaktaal, maar om je (potentiële) klant duidelijk en overtuigend te informeren. Ingewikkelde dingen blaten kan iedereen. Maar échte vaardigheid toon je juist door die ingewikkelde concepten helder en toegankelijk te maken voor je medemens. Dit is de basis van effectieve klantwerving en waardevolle klantrelaties.
De term “Jip -en Janneketaal” vermijden
Weersta de verleiding om je pitch onnodig met dikdoenerij en vakjargon af te trappen. Zet vanaf het begin in op taal die iedereen snapt. Want stel je voor: je bent midden in een pitch, het is toch tijd om te switchen naar begrijpbare taal, dus plotseling zeg je, “Laat me dit in Jip en Janneke taal uitleggen.” Oops! Alarmbellen gaan af. Fronsende wenkbrauwen. Heb je ze zojuist onbedoeld in het kinderhoekje geplaatst? Misschien wel. Dit soort uitspraken creëren een kloof tussen jou en je klant, en dat is nu net wat je niet wilt.
Verbinden met klare taal
Helder en simpel communiceren in sales betekent niet dat je de klant onderschat. Het is juist een blijk van respect voor hun tijd en behoeften. Door duidelijk en zonder omwegen te spreken, vermijd je verwarring en smeed je een vertrouwensband. En dan zeggen we niet dat je je taal overmatig moet versimpelen, maar om essentiële informatie op een manier te verpakken dat je klant deze begrijpt en waardeert.
Praktische tips voor taal die verbindt
- Ken je product of dienst door en door: zo kun je complexe verhalen eenvoudig te maken zonder belangrijke informatie weg te laten.
- Lees de kamer: pas je taalgebruik aan op basis van de reacties en vragen die je krijgt vanuit je publiek.
- Gebruik analogieën en voorbeelden: voorbeelden en analogieën helpen ingewikkelde concepten te verduidelijken, maar dan op een leuke en boeiende manier.
- Wees geduldig: geef je klant de tijd om vragen te stellen en zorg ervoor dat je deze duidelijk beantwoordt.
- Vraag feedback: check af en toe in met vragen als “Snap je wat ik bedoel?”. Dit is een krachtige vraag en je toont respect voor de mening van je (potentiële) klant.
Bij Buro Henck zijn we ervan overtuigd dat echte professionaliteit niet tot uiting komt door hoe complex we kunnen spreken, maar door hoe effectief we kunnen communiceren. Heldere communicatie is onze brug naar vertrouwen en succes in klantwerving en salesgesprekken. Ben je nog op zoek naar nieuwe klanten of een boost voor je salesteam? Ontdek wat Buro Henck voor je kan betekenen. Plan vandaag nog een virtuele kennismaking in en we bespreken de mogelijkheden.
Volg je ons al op LinkedIn?