Kennis

#1 gesprekstechnieken klantenservice: de beste tips van Buro Henck

door | apr 14, 2024 | Telefonische Acquisitie

‘Ik wil starten met telefonische acquisitie, maar ik durf het eigenlijk niet. Kunnen jullie mij helpen?’ Deze vraag krijgen we bij Buro Henck vaak. Goed nieuws! We helpen je er graag mee. Naast het trainen in gesprekstechnieken klantenservice, zijn we er ook om je de juiste dosis vertrouwen te geven. Het vertrouwen dat nodig is om zelf de telefoon op te pakken en op nieuwe klanten te gaan jagen. In deze blog delen we de beste tips met jou voor een goede basis. 

Wie is Buro Henck?

Voordat we de diepte ingaan stellen we ons graag even voor. Wij zijn Buro Henck, een belbureau dat gespecialiseerd is in leadgeneratie in de zakelijke markt. Naast leadgeneratie geven wij ook telefonie trainingen aan allerlei soorten bedrijven. Zo kun jij ook alles uit je telefonische acquisitie halen.

gesprekstechnieken klantenservice

Basis van gesprekstechnieken klantenservice

Oké, laten we verdergaan met de basis van de gesprekstechnieken klantenservice. Want voordat je de telefoon oppakt en begint met bellen, is het belangrijk om te begrijpen wat telefonische acquisitie echt inhoudt. Bij telefonische acquisitie denk je misschien al snel aan verkoop. Maar acquisitie is veel meer dan dat. De acquisitie is vaak het eerste contactmoment tussen jou en de klant – en dus hét perfecte moment om een goede eerste indruk te maken.

Zelfvertrouwen ontwikkelen

De sleutel tot succes bij telefonische acquisitie? Zelfvertrouwen. Maar hoe kom je aan een stevige dosis zelfverzekerdheid? Dat is niet in een vingerknip geregeld. Bellen met zelfvertrouwen vereist tijd, goede training en praktijkervaring. Maar één ding is zeker; je gaat het nodig hebben. Wanneer je dag-in dag-uit belt zullen de ‘nee’-antwoorden je om de oren vliegen. Veel (beginnende) bellers trekken zich deze nee-antwoorden persoonlijk aan. Met de juiste dosis zelfvertrouwen kun je deze valkuil ontwijken. Beschouw elk telefoongesprek als een ontdekkingstocht om te zien of er een match is tussen jouw aanbod en de potentiële klant. En onthoud goed dat een ‘nee’ nooit een persoonlijke afwijzing is.  

telefoon in de hand

Wat ben je waard?

Een duidelijk en overtuigend waardevoorstel is cruciaal in elk telefoongesprek. Wanneer je weet wat je te bieden hebt, kun je jezelf beter verwoorden – ook wanneer er onverwachte vragen opduiken. Neem de tijd om een duidelijk verhaal voor jezelf te formuleren. Een stijf robot-achtig verhaal is echt een no-go. Probeer dus vanuit je hart te schrijven en zorg dat je verhaal met jou resoneert.

Je belscript als hulpje

Bij Buro Henck zien we de waarde van een goed belscript. Maar alsjeblieft, gebruik het als je gereedschap, niet als je anker. Het is niet bedoeld als een tekst om klakkeloos op te dreunen, maar als een leidraad die je helpt om je verhaal eigen te maken. Je repeteert net als een acteur doet en raakt vertrouwd met dat wat je aan de telefoon vertelt. In je script verwerk je je pitch; een voor de zogenaamde poortwachters (zoals de receptioniste), en een voor de beslissers. Het doel is om de ander aan het woord te laten door slimme vragen te stellen. Een goed script zet de deur open voor een dialoog, geen monoloog.

Actief luisteren

Luisteren is de koning van de gesprekstechnieken klantenservice. Geloof ons; het is een kunst om écht te horen wat er aan de andere kant van de lijn gezegd wordt en hier juist op te reageren. Toch is dit belangrijk voor het bouwen van duurzame relaties.

gesprekstechnieken klantenservice

Verwacht het onverwachte

In de wereld van sales en klantenservice moet je letterlijk voorbereid zijn op alles. Wees dus voorbereid op zowel positieve als negatieve reacties en leer hiermee om te gaan zonder jezelf te verliezen. Dit soort dingen leer je tijdens een training gesprekstechnieken klantenservice. 

Enthousiasme verkoopt

Ga elk gesprek met een positieve insteek in. Deze houding helpt je niet alleen teleurstellingen van een ‘nee’ te boven te komen, maar zorgt er ook voor dat je energiek en betrokken blijft. Enthousiasme en positiviteit zijn aanstekelijk en verkopen; wie weet wat voor onverwachte ‘ja’s’ dit oplevert!

Leren met Buro Henck

Wil jij nu meer weten over effectieve gesprekstechnieken klantenservice? En wil je leren hoe je deze het beste kunt inzetten? hoe je deze het beste kunt inzetten? Neem vandaag nog contact met ons op en plan een virtuele kennismaking in. Voor nu heel veel succes met je telefonische acquisitie!

Volg je ons al op LinkedIn?

Recente Artikelen

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!