Kennis

Klanten opvolgen als een pro: 5 effectieve Tips voor het opvolgen van leads

door | mei 7, 2024 | Telefonische Acquisitie

Effectieve telefonische acquisitie en leadgeneratie betekent niet zomaar een belletje, en klaar. Het is een stap-voor-stap proces dat van begin tot eind doorlopen moet worden, zeker in B2B-sales. Het regelmatig opvolgen van contact met klanten is één van de belangrijkste stappen naar succes. Misschien vraag je je af, hoe klanten opvolgen voor het beste resultaat? Met deze tips zet jij leads om in trouwe klanten door het opvolgen van leads op een effectieve manier.

1e stap hoe klanten opvolgen? Time je contactmomenten

Het allereerste (telefonische) contactmoment is cruciaal; het vormt de eerste indruk van jou en je bedrijf. Beschouw het als een sneak peek van wie je bent en wat je aanbiedt. Maar dit is pas het begin van het stappenplan ‘hoe klanten opvolgen’. Opvolging is namelijk essentieel. Om leads op te volgen is een goede timing belangrijk, bijvoorbeeld na een eerste (telefoon)gesprek, download of aanmelding.

Zorg dat je een gelikte e-mail paraat hebt, waarmee jij dit eerste contactmoment met de klant kunt opvolgen. Voor het opvolgen van klanten is het belangrijk dat je snel bent, maar niet té snel. Je wilt vers in hun geheugen zitten zonder dat je te opdringerig overkomt. Na het eerste contact en de follow-up is het slim om met regelmaat een contactmoment in te lassen. Of dat nu met een strategisch telefoontje of een doordachte e-mail is, timing en consistentie is key.

hoe klanten opvolgen

Stap 2: Hoe klanten opvolgen? Personaliseer jouw contactmomenten.

Iedere klant wil zich speciaal voelen. En ondanks dat we het soms vergeten, is zakendoen toch écht een kwestie van mens tot mens. Daarom is het belangrijk om te investeren in het begrijpen van de persoonlijke wensen van je klant. Wat zoeken ze precies en welke uitdagingen staan in de weg? Hoe meer je over de klant weet, hoe persoonlijker je ze kunt aanspreken en dit helpt bij het opvolgen van klanten. Met meer kennis voer je een vlotter gesprek met meer slagingskans. Precies wat je wilt!

Klanten hebben vaak meer tijd nodig om beslissingen te nemen, zeker in de B2B-markt. Blijf daarom volhardend in klanten opvolgen en zorg ervoor dat je altijd op een beleefde manier contact houdt. Klanten willen zich gehoord en begrepen voelen. Daar weet Buro Henck, als expert in telefonische leadgeneratie, alles van.

hoe klanten opvolgen

Stap 3: Hoe klanten opvolgen? Maak een followup.

Automatisering is tegenwoordig overal. En guess what? Het kan je beste vriend zijn, mits je het goed gebruikt. Een geautomatiseerde e-mail of SMS-herinnering na een eerste contactmoment kan jouw potentiële klant op een subtiele manier aansporen om een vervolgstap te zetten, zonder dat jij te veel extra werk hebt. Zorg dus altijd voor standaardmails, maar stem ze wel af op je doelgroep. Het is belangrijk om elke vorm van communicatie een persoonlijke touch te geven, zodat klanten zich aangesproken voelen. Zo kun je de efficiëntie van automatisering combineren met een vleugje persoonlijkheid. Want zeg nou zelf; je haakt zelf ook af bij die stijve mails die soms in je mailbox belanden.

Stap 4: Hoe klanten opvolgen? Lever waarde met elke opvolging

Om samenwerkingen aan te trekken, is het belangrijk om jezelf als expert op de kaart te zetten. Laat je potentiële klant voelen dat jij dé specialist bent die ze nodig hebben voor bedrijfsgroei. Zorg dat je bij ieder contactmoment iets waardevols achterlaat, zoals een handige tip of een interessante case-studie die problemen aanpakt – bijvoorbeeld via sociale media of nieuwsbrieven. Zo bouw je stap-voor-stap vertrouwen op en versterk je jouw reputatie als expert. Laat jouw klant zien dat jij uitdagingen begrijpt en relevante oplossingen hebt. 

Hoe klanten opvolgen

Stap 5: Hoe klanten opvolgen? Wees gastvrij

Bij Buro Henck volgen we een verkoopfunnel, waarbij iedere klant stap-voor-stap wordt begeleidt van eerste kennismaking tot de uiteindelijke beslissing. Door het consistent opvolgen van klanten vergroot je het vertrouwen. Zorg voor makkelijke en duidelijke communicatie, het liefst via verschillende kanalen.

Redenen waarom offertes afgekeurd worden

Het kan ontmoedigend zijn wanneer offertes worden afgekeurd, vooral als je veel tijd en moeite hebt gestoken in het samenstellen ervan. Er zijn verschillende redenen waarom een offerte niet geaccepteerd wordt. Een veelvoorkomende oorzaak is een gebrek aan duidelijkheid en specificiteit; klanten willen precies weten wat ze krijgen voor de prijs die je aanbiedt. Daarnaast kan een te hoge prijs in vergelijking met concurrenten een deal breken.

Ook een gebrek aan vertrouwen kan een rol spelen; als een klant twijfelt aan je expertise of betrouwbaarheid, kan dit leiden tot een afwijzing. Verder kunnen slecht getimede offertes, bijvoorbeeld wanneer de klant nog niet klaar is om een beslissing te nemen, eveneens tot afwijzing leiden. Het is cruciaal om goed te communiceren, de klantbehoeften te begrijpen en een concurrerend, helder en tijdig voorstel te doen om de kans op goedkeuring te vergroten. Goede klantopvolging kan hierbij helpen.

Hoe je het opvolgen van (potentiële) klanten extra leuk kunt maken

Klantopvolging hoeft geen saaie taak te zijn; je kunt er zelfs veel plezier in hebben! Wees creatief en maak het persoonlijk door bijvoorbeeld grappige of hartelijke berichten te sturen. Gebruik humor en empathie om een glimlach op het gezicht van je klanten te toveren. Organiseer leuke follow-up activiteiten, zoals verrassingsaanbiedingen of kleine bedankcadeautjes. Bovendien, door oprecht geïnteresseerd te zijn in het welzijn en de tevredenheid van je klanten, voel je je meer verbonden en haal je meer voldoening uit je werk. Dus, laat je creativiteit de vrije loop en geniet van het proces van klantopvolging!

Wat kun je doen om klanten te trekken?

Misschien vraag je je wel af hoe je, in plaats van het opvolgen van klanten, meer klanten aantrekt. Om klanten te trekken, is het belangrijk om een sterke en aantrekkelijke merkidentiteit te creëren die opvalt in de markt. Investeer in een gebruiksvriendelijke en goed ontworpen website, en zorg voor een actieve aanwezigheid op sociale media om je bereik te vergroten. Het is slim om even na te denken over welk social media kanaal bij jouw bedrijf past.

Bied waarde door middel van boeiende content, zoals blogs, video’s en infographics. Het is ook belangrijk om positieve reviews en testimonials te verzamelen, aangezien mond-tot-mondreclame een krachtige manier is om nieuwe klanten te werven. Tot slot, netwerk actief binnen je industrie en zoek samenwerkingen met complementaire bedrijven om je klantenbestand uit te breiden.

Marketing de voordelen en beperkingen bij klantopvolging

Marketing is een krachtig hulpmiddel voor klantopvolging. Het vergroot je zichtbaarheid en helpt bij het opbouwen van sterke klantrelaties door gepersonaliseerde berichten. Dankzij marketinginzichten kun je je opvolgstrategieën verbeteren en beter inspelen op klantbehoeften. Maar let op, marketing kan duur zijn en het kost tijd om resultaten te zien. Te veel of te agressieve marketing kan klanten zelfs afschrikken. Daarom is een balans belangrijk: bied waarde, bouw vertrouwen op en zorg voor een doordachte, ethische aanpak.

Klanten opvolgen met Buro Henck…

Bij Buro Henck weten we hoe belangrijk consistentie is. Wij bellen dag in dag uit voor onze klanten en weten stap voor stap hoe klanten opvolgen. Kun jij wel wat hulp gebruiken in het effectief opvolgen van je (potentiële) klanten? Ons team van telefonische leadgeneratie experts zorgt voor een professionele en persoonlijke aanpak, voor langdurige klantrelaties.

Meer info? Bekijk onze website. Neem vandaag nog contact op of plan direct een kennismaking in, en ontdek hoe we je kunnen ondersteunen. Meer interesse in het trainen van je salesteam? Dat doen wij ook, bekijk onze trainingen.

Volg je ons al op LinkedIn?

Abonneer je op onze 2-wekelijkse Salestip.

Recente Artikelen

Hoe verbeter je sales? SLIMME sales verbeteren in 5 stappen

Tja, hoe verbeter je sales? Eén ding is zeker: er bestaat geen magisch recept voor succes. Maar er zijn wel een paar geheime ingrediënten die je niet kunt missen in het sales proces. Een échte verkoper? Die verkoopt oplossingen, geen producten. Dat is de kern van...

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!