Klantwerving is de kern van elk bedrijf. Want simpel; zonder klanten heb je geen omzet en dus geen bedrijf. Maar wat is klanten werven nu precies? En hoe kun jij hierin uitblinken? We vertellen het je allemaal in deze blog.
Wat is klanten werven?
Klanten werven, de term zegt het al: het betekent simpelweg het aantrekken van nieuwe klanten, ook wel bekend als leadgeneratie. Maar wat is klanten werven precies en hoe pak je het goed aan? Het kan op verschillende manieren, allemaal afhankelijk van je doelgroep en strategie.
Wat is nieuwe klanten werven met koude en warme technieken?
Bij koude acquisitie, vaak in de vorm van cold calling, benader je potentiële klanten zonder dat er eerder contact is geweest. Wanneer je nieuwe relaties aan wilt gaan werkt zo’n persoonlijk telefonisch contactmomentje vaak het beste. Warme acquisitie daarentegen, staat in het teken van het benaderen van bestaande contacten, verwijzingen of eerdere interacties. Er is dus al een basisrelatie opgebouwd, waardoor het vaak een tikkeltje makkelijker gaat dan koude acquisitie. Het doel is altijd hetzelfde: het omzetten van geïnteresseerde partijen in waardevolle zakelijke relaties. Nu je antwoord hebt op de vraag ‘wat is klanten werven,’ kun je onderzoeken wat het beste bij jou past.
De waarde van bellen bij klanten werven
Hoewel bellen misschien niet iedereens favoriete bezigheid is, kan het toch een waardevol en persoonlijk contactmoment bieden met jouw potentiële klanten. Deze directe benadering voegt een menselijk element toe aan een wereld die meer en meer geautomatiseerd en online is. En juist dat menselijke aspect onderscheidt telefonische acquisitie van algemene marketingmethoden zoals e-mails of online advertenties. Door direct in gesprek te gaan kunnen we vragen, bezwaren of behoeften van klanten meteen aanpakken. Dit creëert vertrouwen en een stevige basis. En zoals je misschien al kunt raden, helpt Buro Henck je hier graag bij als expert in telefonische leadgeneratie.
De rol van een belbureau bij het vinden van meer nieuwe klanten
Klantwerving doe je niet eventjes. Het is een proces dat stap-voor-stap doorlopen moet worden. En we zullen het alvast verklappen: het is niet makkelijk. De juiste klanten binnenhalen doe je met een getraind team; een team dat weet welke gesprekken gevoerd moeten worden op welk moment. Maar wat is nu belangrijk tijdens zo’n telefoongesprek?
- Luister naar de wensen en behoeften van potentiële klanten
- Begrijp hoe je product of dienst hen kan helpen en speel hier op in
- Communiceer helder om ze over de streep te trekken maar push niet teveel
Bij Buro Henck zijn we gespecialiseerd in telefonische acquisitie. We bouwen niet alleen sterke gesprekken op, maar leiden ze ook naar verkoop. Zo leggen we een stevige basis voor duurzame samenwerkingen voor onze klanten.
Het belang van klantwerving
Bedrijven veranderen constant omdat de markt ook constant veranderd. Om de pipeline gevuld te houden is klantwerving daarom cruciaal. Constante klantwerving zorgt niet alleen voor groei, maar je bouwt ook een soort buffer op tegen marktschommelingen. Zonder een constante toestroom van nieuwe klanten lopen bedrijven snel vast.
Tips van Buro Henck om succesvol klanten te werven
- Onderzoek je doelgroep: Zorg dat je de problemen en doelen van je doelgroep goed kent.
- Pas je pitch aan: Zorg dat je verschillende boodschappen hebt voor verschillende doelgroepen. Jouw klant moet zich persoonlijk aangesproken voelen.
- Luister actief: Begrijp waar je potentiële klant echt naar op zoek is.
- Volg op met waarde: Zorg voor nuttige informatie, volg je contact altijd op en blijf ook in contact.
- Bouw vertrouwen op: Laat zien dat je geïnteresseerd bent in een lange termijn samenwerking.
Klanten werven is een proces en vaak hebben (potentiële) klanten langer de tijd nodig om een beslissing te maken. Push dus niet teveel en zie het als een proces.
Buro Henck werft klanten voor jou
Op de vraag ‘wat is klanten werven’ weten we bij Buro Henck maar al te goed antwoord. Sterk nog; we helpen je graag met het werven van nieuwe klanten. Benieuwd hoe wij dit kunnen doen? Neem vandaag nog contact met ons op of plan direct een vrijblijvende kennismaking in onze agenda. Dan spreken we elkaar snel!
Volg je ons al op LinkedIn? Daar delen wij wekelijkse waardevolle content.