Kennis

Judith in tweestrijd: angst VERSUS verlangen (deel 3)

door | jul 5, 2024 | Business Developer 'Judith'

De vorige keer heb ik je verteld over mijn kennismaking met het het koude bellen. Een onderwerp waar menigeen klamme handjes van krijgt. Enne… Ik ook! Wie had ooit gedacht dat ik het nu wekelijks doe? Ik zeker niet. 

Laten we het eens hebben over het stukje discomfort. Iets waar wij mensen over het algemeen niet zo van houden. Het is dubbel, want aan de andere kant streef ik, als mens en ondernemer, altijd naar groei. En om te kunnen groeien ben ik ervan overtuigd dat je het pad van discomfort op moet zoeken. En laten we eerlijk zijn; als ondernemer is het sowieso waardevol om acquisitie-skills te bezitten. Guess what… De enige manier om dit écht te beheersen, is door hands-on ervaring op te doen – met bijvoorbeeld cold calling. Maar ehm.. Dat gaat niet zonder slag of stoot!

Blog 4

Mijn brein die tegen me kletst 

Daar ging ik, een duik in het onbekende – met een rugzak vol verwachtingen, aannames en vooroordelen. Eerlijk? Stuk voor stuk negatief. Want toen ik eenmaal had toegezegd dat ik het koud bellen wel wilde uitproberen, begon de realiteit pas in te kicken. Zo kreeg ik voordat ik de telefoon oppakte al te maken met een flinke dosis uitdagingen. En die uitdagingen, die bestonden vooral uit: twijfels, twijfels en nog meer twijfels. 

Het stereotype “cold-calling persoon”

…Koude acquisitie, is dat niet alleen weggelegd van die hele sociale en extraverte personen? Die types die uber snel praten met zo’n verleidelijk en vlot toontje? Die mensen die de perfecte antwoorden binnen no-time tevoorschijn toveren? Het liefst inclusief glad gegeleerd kapseltje, mooi gestreken blouse en bijpassend colbert. Nou, in dat plaatje pas ik dus NIET.

Mijn brein nam me over… Maar later besefte ik me: allemaal stereotypes! Want dan zouden ook mijn collega’s bij Buro Henck niet in het plaatje passen. En zij floreren juist. En daarbij… Ik ben Judith, en niet slechts een labeltje gebaseerd op stereotypes. En met die goede moed ging ik verder.

Publieke mening

Toen ik mezelf eenmaal op de rit had, kwam de volgende ronde. Ik werd geconfronteerd met de meningen van anderen. “Koude acquisitie? Dat is toch écht helemaal niks voor jou, Judith!” Deze woorden dreunden na in mijn hoofd terwijl ik mijn weg probeerde te vinden in dit nieuwe terrein. Maar ondanks alle twijfels en weerstand, was ik vastberaden om mijn eigen pad te volgen. Zo leerde ik stap-voor-stap om stereotypen en vooroordelen van me af te schudden, en juist van dat gruwelijk oncomfortabele gevoel een leerervaring maken. Niet makkelijk, maar zeker de moeite waard. 

Mijn grootste les tot nu toe? Alles staat en valt met vertrouwen. Vertrouwen in jezelf!

Recente Artikelen

Hoe verbeter je sales? SLIMME sales verbeteren in 5 stappen

Tja, hoe verbeter je sales? Eén ding is zeker: er bestaat geen magisch recept voor succes. Maar er zijn wel een paar geheime ingrediënten die je niet kunt missen in het sales proces. Een échte verkoper? Die verkoopt oplossingen, geen producten. Dat is de kern van...

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!