De vorige keer vertelde ik je over mijn angsten, stereotypes en hoe mijn brein volledig op hol sloeg. Ook over mijn verlangen om die angsten te overwinnen en te zien waar het schip strandt. Nu, een week later, schrijf ik vanaf mijn zonnige balkon in Mexico over iets belangrijks: voorbereiding. Zoals het spreekwoord zegt: “Voordat je een boom velt, moet je de bijl scherpen.” Spoiler alert: ik heb dat advies serieus genomen!
“Effe de telefoon oppakken”
Effectieve cold calling is namelijk veel meer dan “effe de telefoon oppakken” en een lijstje nummers bellen. Het begint allemaal bij een (hele) goede voorbereiding. En die voorbereiding, die begint eigenlijk al bij het stukje onderzoek. Want wie ga je eigenlijk bellen? En wat is zijn of haar taak binnen het bedrijf? Als beginneling had ik geluk; en was dit al voor mij gedaan door mijn lieve collega’s. Maar toch, even gluren op de website of LinkedIn is nooit verkeerd.

Het befaamde script
Acquisitie en bellen is persoonlijk, dus het moet oprecht klinken. Blindelings andermans script voorlezen, werkt dus niet. Een goed script was voor mij cruciaal. Het moest helemaal “Judith” zijn, anders kreeg ik de woorden niet over mijn lippen. Ik heb er uren aan besteed, totdat het voelde als een vlot gesprekje met vrienden – maar dan in een B2B-jasje. Eenmaal tevreden oefende ik voor de spiegel, praatte ik tegen mijn planten en zelfs tegen de kat van de buren die maar voor mijn raam bleef verschijnen.
Mijn fijne vangnet
Eerlijk? Na al die voorbereiding voelde mijn script ZO goed! Echt een steunpilaar in de (voor mij) toch best spannende wereld van cold calling. Gelukkig word ik overspoeld door tips & tricks, vanuit mijn lieve collega’s bij Buro Henck. Inclusief een peptalk hier en daar.
Mijn grootste les van de week? Voorbereiding is SUPER belangrijk! Zorg dat je pitch met jou resoneert, anders gaat het nooit oprecht klinken.
Ik ben klaar voor de eerste werkdag!
Tot de volgende.