Kennis

Judith’s wereld: binnen NO-time een gesprekskameleon met deze handige tips (deel 9)

door | sep 5, 2024 | Business Developer 'Judith'

“Verdieping van skills.”

Hola, daar ben ik weer – vanuit het zonovergoten Mexico! De vorige keer verklapte ik al wat over inlevingsvermogen, de kracht van woordkeuze en framing in sales. Maar ik heb nog het een en ander te melden. Ik ben er namelijk achtergekomen hoe je als cold caller kunt inspelen op verschillende situaties die je tijdens een gesprek kunt tegenkomen. En dat… Dat is een interessante.

Screenshot 2024 08 14 at 16.10.52

Laten we zeggen dat dat de kunst van flexibiliteit is. In cold calling is er namelijk niet één manier die altijd werkt. Iedere prospect is namelijk anders, en dus is het essentieel om jezelf aan te passen aan de situatie. Flexibiliteit is dus letterlijk je beste vriend.

Al schrijvend denk ik nu terug aan het gesprek dat ik recentelijk had met een prospect. Hij klonk nogal gehaast en kortaf. Mijn eerste reactie? Inpakken en wegwezen! Yep, mijn eerste instinct was om snel mijn pitch af te ronden en op te hangen, maar ik besloot om het anders aan te pakken. In plaats van direct met mijn verhaal te beginnen, stelde ik een gezellig en persoonlijk vraagje. Iets in de trant van hoe zijn dag was verlopen. En juist deze ene vraag, zorgde voor een moment van opluchting aan de andere kant van de lijn. Ik voelde het gesprek zo veranderen van een haastige interactie naar een fijne gesprekje in kalmte. Ik heb gemerkt dat een succesvol gesprek soms echt een kwestie is van het tempe verlagen en ruimte creëren voor een echt gesprek.

Ik moet wel eerlijk zijn. Die momenten wanneer een klant heel zakelijk en afstandelijk klinkt – voelt het voor mij toch altijd een tikkeltje ongemakkelijk. Ik praat zelf namelijk liever vanuit een persoonlijke en informele toon en zo voer ik mijn gesprekken ook. Maar hey, ik ben nu een sales (professional), dus ik weet ook dat het soms gewoonweg nodig is om mee te gaan in de zakelijke sfeer van de prospect.

Lessen, lessen en nog eens lessen. Yep, that’s right. Elke dag leer ik wel iets nieuws – of het nu gaat om een klein detail in gespreksvoering of gewoon een les over mezelf. Eerlijk gezegd vind ik dat alleen maar fijn. Deze ervaringen vormen mij echt als een soort gesprekskameleon. Ik leer om steeds beter mee te bewegen met de situatie en kan daardoor sterkere connecties leggen met prospects die ik aan de lijn heb.

Maar uiteindelijk is het aller belangrijkste om te leren door te doen. Oefenen, soms op je gezicht gaan, maar altijd weer leren en doorgaan. En zo groei je van bibberende beginner naar een cold calling professional.

Wordt vervolgd…

~ X Judith

Recente Artikelen

Hoe verbeter je sales? SLIMME sales verbeteren in 5 stappen

Tja, hoe verbeter je sales? Eén ding is zeker: er bestaat geen magisch recept voor succes. Maar er zijn wel een paar geheime ingrediënten die je niet kunt missen in het sales proces. Een échte verkoper? Die verkoopt oplossingen, geen producten. Dat is de kern van...

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!