In Blog

Een telefonisch acquisitietraject begeleiden binnen je eigen onderneming is niet gemakkelijk. Wil je graag weten hoe jij je telefonische acquisiteurs het beste kan ondersteunen? Of heb je misschien het idee dat er nog ruimte voor verbetering is? Lees dan vooral verder, want Buro Henck heeft vijf praktische tips voor je!

Voorbereiding

Het begint allemaal met een goede voorbereiding. Bepaal wat je wilt gaan doen. En bepaal hoe je het gaat doen.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke doelgroep kiezen we? 
  • Wat is onze meerwaarde voor de doelgroep? 
  • Wat is onze doelstelling? (Stel realistische doelen. Hoeveel afspraken per week kun je aan? Als je tijd kan vrijmaken voor drie afspraken per week, dan is dat het doel.)

Besteed genoeg tijd en aandacht aan dit voortraject. Als je medewerkers weten dat hun werk op waarde geschat wordt door middel van steun en voorbereiding, dan scheelt dat al minstens de helft qua instelling en motivatie.

Attenties

Stuur van tevoren bijvoorbeeld een kleine attentie met brief naar je potentiële klanten. En kondig hierin aan dat ze naar aanleiding van deze correspondentie een telefoontje kunnen verwachten. In het daaropvolgende telefoongesprek vertel je je wensklant dat je nog een andere attentie voor ze hebt, maar dat je deze graag persoonlijk tijdens een afspraak overhandigt. Zo maak je telefonische acquisitie binnen jouw bedrijf op een sympathieke manier leuker én gemakkelijker.

Vier!

Na een goede voorbereiding en een succesvolle belronde is het belangrijk om samen als team stil te staan bij de successen die je behaald hebt. Het vieren van succesverhalen motiveert medewerkers om de volgende keer weer met frisse moed de telefoon te pakken. Belangrijk: werk je met een groot team, richt je dan op de prestaties van het team als één geheel!

Samen

Wijzig zo nodig de strategie aan de hand van ervaringen en ideeën van je medewerkers. Vertrouw op hun praktijkkennis. Dat komt de onderlinge motivatie ook ten goede. Laat je team samen bespreken waar ze tegenaan lopen bij het bellen. (Heb je maar 1 medewerker die belt? Dan ben je uiteraard zelf de sparringpartner.) Het is heel waardevol om je team onderling tips en tricks uit te laten wisselen. Samen sta je immers sterker dan alleen en dat zal ook terug te zien zijn in de resultaten.

Einddatum

Geef je medewerkers de kans om aan te geven hoe lang ze willen bellen. Bel bijvoorbeeld een maand lang en las vervolgens een maand pauze in. Daarna start je de telefonische acquisitie weer op. Door middel van een ‘adempauze’ minimaliseer je het risico op bel-vermoeidheid.

Wil je meer tips of een persoonlijk advies op maat?  

Neem gerust contact met ons op – wij helpen je graag verder! 

Alvast veel succes met bellen, 

Team Buro Henck

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken