In Blog

In 2011 was Debbie Schreurs aan het backpacken door Indonesië toen ze daar haar huidige Australische echtgenoot ontmoette. Het bleek niet zomaar een zomerliefde en zo werd ‘Down Under’ de volgende bestemming en uiteindelijk haar nieuwe thuisbasis.

Debbie’s achtergrond ligt in de toerisme-recreatiesector. Op haar 21e was ze al werkzaam als reserveringsmanager in een tophotel. Verder werkte ze op Schiphol en bij de afdeling klachtenafhandeling van KLM. 

Naast al deze ervaring is ze vooral ook zelfstandig ondernemer. Geïnspireerd door haar connectie met en haar kennis van Indonesië startte ze samen met haar zusje Mindie, ‘Destination Indonesia’, een consultancybureau voor studenten en vrijwilligers op zoek naar een Indonesische stageplek/vrijwilligerswerk. Haar eigen connectie met de gordel van smaragd komt niet uit de lucht vallen. Haar oma van moederskant was Indonesisch en het gezin Schreurs ging elk jaar op vakantie naar Java, Bali en later Lombok. Als gezin richtte ze in 2008 ‘LombokCare’ op, een stichting op het gelijknamige eiland, die als belangrijkste missie het ondersteunen van kinderen met een lichamelijke/geestelijke beperking en problemen rondom inclusie, heeft. Debbie’s zusje Mindie woont met haar gezin op het eiland en heeft daar samen met haar man de dagelijkse controle over het functioneren van de stichting.

Door Corona was er lange tijd niets mogelijk op het gebied van internationale stages en vrijwilligerswerk, maar Debbie is van plan om zodra dit mogelijk is, weer een doorstart te maken. Verder is deze bezige bij sinds 2014 ook gecertificeerd life coach en werkt ze sinds vijf jaar voor een Australisch researchbedrijf als market research interviewer (marktonderzoeker), met als focuspunt het dagelijkse leven van een vaste groep Australische burgers.

Mede door haar levenslange reislust, was Debbie ook op zoek naar kansen voor remote werk. En zo kwam ze door een gelukkige tip van haar nichtje, op het pad van Buro Henck. Door haar jarenlange ervaring in klantcontact en met hulp van haar ondernemersinstinct, belt ze graag en gemakkelijk, zonder enige vorm van drempelvrees. Ze is een ster in het zogenaamde actieve luisteren, een techniek die je een betere gesprekspartner – en dus ook een betere beller maakt. Maar wat is actief luisteren nu precies?

Door actief te luisteren laat je merken dat je werkelijk wilt weten wat de ander bezighoudt of bedoelt.

Debbie: “Op een of andere manier delen mensen graag hun levensverhaal met mij. Of ik nu in de rij bij de kassa sta te wachten in de supermarkt, face to face of via de telefoon, ik weet ook niet precies waar het aan ligt, maar ik ben er gewend, het is voor mij een natuurlijk iets. Als ik iemand zakelijk opbel, heb ik altijd een intentie voor het gesprek in mijn hoofd. Geen verkoopdoel, maar een intentie over hoe ik graag het gesprek zie verlopen.”

 Wat is jouw uitgangspunt voor een gesprek dan?

“Ik bel graag vanuit een zogenaamde helpersgedachte, ik probeer erachter te komen welke hulpvraag er leeft bij mijn gesprekspartner. Waar zit de pijn in zijn of haar onderneming en kan het project waar ik voor bel daarbij van hulp zijn? Daarom is het juist belangrijk om de ander zijn verhaal te laten doen en zelf alleen gerichte vragen te stellen. Zo kom je veel verder dan met een zogenaamd glad verkooppraatje. Het gaat erom een verbinding te maken. Herkenning op te wekken bij de ander.”

Cartoon over actief luister nav gesprek tussen twee mannen, eentje vraagt om glas water de ander vindt dit een goed idee.

Hoe doe je dat?

“Als iemand je vertelt dat hij of zij geen tijd heeft, vraag dan gewoon eens waarom ze geen tijd hebben. Vaak maak je dan alsnog echt contact, in plaats van op dat moment het gesprek te verliezen en de verbinding te verbreken. In een gesprek kan van alles gebeuren, ik verheug me op de verrassing van elke telefoontje, op elke nieuwe gesprekspartner. Toen ik een keer niet op een Nederlands woord kon komen, omdat ik natuurlijk in mijn dagelijks leven voornamelijk Engels spreek, kwam daardoor juist een gesprek goed op gang. Mijn gesprekspartner was ook vaak in Australië geweest en kende ook mijn woonplaats Brisbane. Je kunt zoiets van tevoren natuurlijk nooit voorspellen, maar op dat moment maak je echt persoonlijk contact en zo wordt het maken van bijvoorbeeld een afspraak voor je klant ook veel gemakkelijker!”

Wil je meer weten over actief luisteren of ben je nieuwsgierig naar andere tips die je meteen een betere zakelijke beller maken? Laat een comment achter of stuur ons een berichtje. En vergeet niet, de beller is natuurlijk altijd sneller… We horen graag van je!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken