In Blog

De beste tips van Buro Henck

‘Ik wil starten met telefonische acquisitie, maar ik durf het eigenlijk niet. Willen jullie me daarmee helpen?’ Bij Buro Henck horen we deze vraag vaak. We helpen je er graag mee. Zodat je het vertrouwen krijgt om zelf de telefoon te pakken en nieuwe klanten te werven.

Hoe pakken we het aan? 

Ten eerste gaan we wat dieper in op hoe telefonische acquisitie voor jou en je bedrijf kan worden ingezet. Vervolgens is het belangrijk dat je voldoende zelfvertrouwen in je skills opbouwt zodat je nu en in de toekomst telefonische acquisitie kan inzetten als tool voor de groei van je bedrijf. Besef dat de nee die je te horen krijgt, niet persoonlijk is. Het gaat altijd om een zakelijk gesprek waarin je onderzoekt of de waarde die je biedt van toepassing is in het contact met deze klant. Wat heeft de ander eraan? Wat kun je voor deze potentiële klant betekenen? 

Duurzame contacten

Telefonische acquisitie wordt geassocieerd met cold calling. En dat kan in een aantal gevallen heel goed uitpakken. Maar telefonische acquisitie kan je ook helpen met het opbouwen van duurzame, warme contacten, Dus vanuit relaties die je al kent. Als je met dit uitgangspunt start dan kan het sneller gaan dan met volledig nieuwe relaties.

Je waarde

Het is belangrijk dat je weet wat je waarde is voor een bepaalde klantgroep voordat je begint met het traject. En dat je er goed over nadenkt hoe je deze waarde formuleert in een telefoongesprek. Het moet een duidelijke en begrijpelijke boodschap zijn voor een potentiële klant 

De verrassing van ja 

In een telefoongesprek gaat het niet om de onmiddellijke verkoop. Je wilt een afspraak om verder uit te diepen of om je wat voor elkaar kunt betekenen. Die afspraak is het streven. Ga in dit gesprek niet uit van de nee. Natuurlijk krijg je wel eens een nee te horen, hoe goed voorbereid je ook bent. Maar laat je verrassen door de ja’s die je ook gaat krijgen. En die zijn het belangrijkste!

To script or not to script

Bij Buro Henck werken we altijd met een belscript. Het is niet de bedoeling om dat letterlijk voor te lezen. Je gebruikt dit script zoals een acteur dat zou doen. Je repeteert het en raakt vertrouwd met dat wat je aan de telefoon vertelt. In het script zet je je pitch. Eentje voor de zogenaamde poortwachters – zoals de receptionisten – en een pitch voor de beslissers van het bedrijf. In het script zijn vooral de vragen die je stelt belangrijk, er moeten geen lange passages tekst in staan. Je wilt de ander juist laten vertellen en dat doe je door het stellen van de juiste vragen. En door goed te luisteren natuurlijk. Vind je een script te omslachtig? Bereid dan in ieder geval je pitch en je vragen goed voor.

Wil je meer tips of een persoonlijk advies op maat?  

Neem gerust contact met ons op – we zien uit naar je telefoontje! 

Alvast veel succes met bellen, 

Team Buro Henck

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken