In Blog

Telefonische acquisitie is nog steeds de directste en snelste manier om nieuwe klanten te winnen. Maar ook hiervoor geldt, hoe beter de voorbereiding, hoe beter de resultaten. En hoe meer voldoening je zelf haalt uit het bellen.

We hopen dat deze 6 tips van Buro Henck je op de goede weg helpen!

Introductie

Hou deze zo kort mogelijk. Stel je voor met je eigen naam en bedrijfsnaam en zeg dan vervolgens goedemorgen/middag. Geef dan weer even de ruimte aan je gesprekspartner. Wacht deze nog af? Vertel waarom je belt. ‘Ik bel u omdat…’ – deze zin is in feite een (hele) korte pitch.

Binnenkomer

Als je je potentiële klanten voor de acquisitieronde een brief of e-mail gestuurd hebt, gebruik dan het meest aansprekende argument uit de tekst daarvan in combinatie met een goed voorbereide opener. Heb je je droomklanten van tevoren zelfs een leuk cadeautje gestuurd? Verwijs daar dan direct naar – een ijzersterke binnenkomer! 

Opening 

Schrijf je opening altijd woord voor woord uit. Lees daarna je tekst hardop voor. Hou de tijd in de gaten. Een goede opening duurt nooit langer dan een halve minuut. Neem jezelf op en luister het terug. Gebruik je nog te veel schrijftaal? Loopt de tekst lekker als je hem uitspreekt? Schaaf eraan totdat je er tevreden mee bent.

Extra tip: Geef in je opening antwoord op de vraag die bij veel gesprekspartners leeft: Wat heb ik aan dit gesprek?” Pitch je bedrijf, product of dienst, maar ga daarbij uit van het probleem dat bij de ander leeft. Het moet geen glad verkooppraatje worden.

Hulp

Speel aan het begin van het gesprek in op een mogelijk probleem bij je gesprekspartner. Je wilt hem of haar graag helpen met specifieke moeilijkheden binnen zijn branche/bedrijf, vraag bijvoorbeeld:

 “Maakt u zich ook wel eens zorgen over (benoem probleem)?”  

Laat ze weten waar jij ze mee kan en wil helpen. Ga uit van dienstbaarheid. Mensen staan open voor iemand die interesse toont in hun problemen. Ze gaan dan makkelijker een gesprek met je aan.

Vertel dat je andere bedrijven hebt geholpen met dezelfde problemen. Dat klinkt positief en spreekt daarom mensen aan. Je vermijdt op deze manier zinnen als deze: ‘Wat u nu op dit moment doet, werkt niet.’ Als jij echter vertelt dat je anderen hebt geholpen iets beter of gemakkelijker te maken, zeg je hetzelfde, maar op een positieve manier. Door in de derde persoon te spreken, zal je gesprekspartner zich bovendien niet onaangenaam benaderd voelen.

Nieuwsbrief

Soms zijn potentiële klanten wel geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt, maar misschien klopt de timing niet helemaal. Vraag je prospect daarom na een positief gesprek altijd of je ze mag aanmelden voor je nieuwsbrief. Zo heb je na jullie telefoongesprek nog alle kans om de relatie via deze weg verder op te bouwen. 

Afspraak

Je wilt natuurlijk graag zo snel mogelijk een afspraak maken, maar wacht altijd het juiste moment daarvoor af. Als je bepaalde behoeftes hebt gesignaleerd en merkt dat je gesprekspartner geïnteresseerd is, stuur er dan op aan tegen het einde van je gesprek. Is je gesprekspartner nog niet toe aan een afspraak? Vraag dan of je een mail met meer informatie mag sturen.

Wil je meer tips of een persoonlijk advies op maat?  

Neem gerust contact met ons op – we zien uit naar je telefoontje! 

Alvast veel succes met bellen, 

Team Buro Henck

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken