In Blog

Misschien ben je al vertrouwd met het begrip en pas je als ondernemer zelf al e-mailmarketing toe, maar deze vorm van marketing (en leadgeneratie) is niet voor iedereen vertrouwde kost, daarom eerst een korte definitie ervan voor we verdergaan met het interview:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Wat is je stappenplan als een klant bij jou met e-mailmarketing begint

Stap 1 is altijd: ‘Hoe komen mensen op je mailinglijst?’ (Een lijst met verzamelde namen en e-mailadressen/gebruikersgegevens. Geadresseerden kunnen zich aan- en afmelden zonder tussenkomst van personen.) Je maakt daarvoor gebruik van zogenaamde weggevers die mensen verleiden om hun mailadres achter te laten. 

Voor mensen niet bekend met het begrip, wat is een weggever?

Een weggever kan een E-book zijn dat mensen downloaden, een brochure of een gratis online-training, in ruil daarvoor laten ze hun e-mailadres achter. Je gebruikt het dus voor de opbouw van je mailinglijst.

Welke fout wordt vaak gemaakt met een mailinglijst?

Vaak komen alle adressen uit op dezelfde nieuwsbrieflijst, terwijl er juist dan al gesegmenteerd moet worden. Want de een heeft interesse in het E-book, terwijl de ander de eerste module van een training wil ontvangen. Verder vind ik het belangrijk dat je 365 dagen per jaar die gratis weggever probleemloos kan promoten. Dat doe je bijvoorbeeld door middel van adverteren op Facebook en Instagram. En daar zit natuurlijk een kostenplaatje aan vast. Maar enkel organisch posten op je social mediakanalen gaat ook niet zorgen voor een grote groei van je lijst. Je moet erin investeren.

Hoe vang je die kosten op, je verdient immers niets aan gratis weggevers?

Als we gaan adverteren, kijken we eerst naar een product dat we naast de weggevers voor een laag bedrag kunnen aanbieden, om zo de advertentiekosten (deels) terug te verdienen. Soms is een product heel interessant en dan verdien je alles direct terug, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Zo heb ik ooit een klant van mij geadviseerd om bij een training een werkboek voor 7 euro aan te bieden, want dat was er nog niet. De gratis les die ze aanbood als weggever werd zo ook direct interessanter.

 Hoe belangrijk is een mailinglijst?

Als je echt serieus bouwt eraan, is een lijst heel belangrijk. Ik heb ooit een klant gehad die online iets fout had gedaan en zo per ongeluk haar hele lijst met contacten verwijderd had. Dat is dan wel echt een groot verlies, in zo’n lijst heb je misschien wel jaren geïnvesteerd met tijd en geld. Maar enkel een lijst hebben is niet genoeg, het allerbelangrijkste is wat je ermee doet. Als je iedereen over een kam scheert op je lijst, kom je er nooit ver mee. Mensen schrijven zich namelijk allemaal in op dezelfde lijst, maar op een verschillend moment. In eerste instantie doen ze dat misschien omdat ze geïnteresseerd zijn in een gratis weggever, maar twee maanden later is dat weer veranderd. Mensen op je lijst zitten dus in verschillende fases, met verschillende behoeftes.

Hoe kom je die verschillende behoeftes tegemoet?

Je gaat labelen; deze persoon staat al tien maanden op de lijst, weer een ander drie jaar, de ander misschien twee weken. Je deelt ze in groepen in of je geeft ze een bepaalde tag mee, zo voorkom je dat je niet naar iedereen dezelfde informatie zit te sturen, want dat werkt natuurlijk niet.

Heb je meer aan een goede mailinglijst dan aan veel volgers op social media?

Jazeker! Volgers op bijvoorbeeld Facebook of Instagram zijn niet van jou. Dat lijkt wel zo, maar als Facebook morgen de stekker eruit trekt, zijn al die volgers weg. Die relaties ben je dan kwijt. Contacten op je mailinglijst raak je niet zomaar kwijt, behalve als je ze per ongeluk verwijderd! Bovendien ben je op social media ook nog eens afhankelijk van een algoritme dat bepaalt hoeveel mensen je content überhaupt te zien krijgen. Daar heb je maar een beperkte invloed op. Bij e-mailmarketing bepaal je zelf wie jouw berichten te zien krijgt. Sterker nog, dat kun je zelfs beïnvloeden.

 Hoe doe je dat dan?

E-mailmarketing is ook een beetje ‘Big Brother is watching you’. Door goed te selecteren kun je precies zien waar de interesse van je lezers naar uit gaat. In een e-mailfunnel (Een geautomatiseerde keten van e-mailberichten die automatisch verstuurd worden) met drie keuzes kun je direct zien voor welke specifieke optie mensen kiezen. Die stuur je dan een mail gebaseerd op die keuze, je hoeft ze niet lastig te vallen met mails die betrekking hebben op de andere twee keuzemogelijkheden. Hoe verder die selectie gaat, hoe makkelijker je een op maat gemaakt aanbod kan aanbieden voor specifiek deze persoon. En dat maakt de kans dat ze iets van je kopen vele malen groter.

Hoe persoonlijker hoe beter dus?

Zeker, dat kan natuurlijk heel gemakkelijk met alle informatie die je voor handen hebt. Maar de meeste ondernemers die bijvoorbeeld een nieuwsbrief verzenden, kijken niet naar wat er vervolgens mee gebeurt. Ik durf wel te zeggen dat 80% niet kijkt hoe vaak zo’n mail wordt geopend, op welke links geklikt wordt en ga zo maar door. Je mist daardoor zoveel informatie. Iemand die je landingspagina bezoekt na het lezen van je mail, heeft natuurlijk veel meer interesse in jouw aanbod dan iemand die enkel alleen een e-mail opent.

 Blijft het met een lijst enkel bij e-mailcontact?

Nee hoor, dat hoeft zeker niet. Stel dat iemand je landingspagina bezocht heeft, zoals in mijn eerder voorbeeld, dan kun je daar ook een belmoment aan vastmaken. Je weet namelijk al dat iemand interesse heeft, in je telefoontje speel je daarop in. E-mailmarketing en bellen is een hele mooie combinatie

Doen veel ondernemers dat ook?

De meesten zitten toch vast in het patroon van enkel een nieuwsbrief verzenden en dat is het dan. Het liefst doen ze het elke week, maar daar hebben ze vaak helemaal geen tijd voor. Vaak gaat er dan toch maar eentje per maand de deur uit. Zonder enige planning of doel.

Wat raad je deze ondernemers aan?

Je kunt van tevoren gemakkelijk een mailfunnel plannen. Als je een campagne gaat starten, kun je alle mails van tevoren klaarzetten, plus bijbehorend stappenplan dat volgt op bepaalde acties. Als iemand in de eerste mail op linkje A klikt, ontvangen ze mail A en bij linkje B hetzelfde. Het is eigenlijk net als schaken, je participeert van tevoren op de eventuele zet van de ander en probeert ze zo altijd net een stapje voor te blijven.

Heb jezelf een voorbeeld van de meerwaarde van bellen in combinatie met e-mailmarketing?

Ik had onlangs online een E-book aangevraagd, maar nog niet gelezen. Een maand erna werd ik gebeld door de auteur ervan. Hij vroeg of ik het al gelezen had. Dat had ik nog niet, maar door dat telefoontje wilde ik dat alsnog gaan doen. Als iemand zo betrokken is, spreekt dat toch veel meer aan dan het zoveelste mailtje wat je kan negeren. Die persoonlijke benadering trekt je dan toch over de streep!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken