In Blog

Het is tijd om een hardnekkig cliché over verkopen de wereld uit te helpen, namelijk: ‘Een goede verkoper verkoopt zelfs ijs aan Eskimo’s*.’ Dit gezegde gaat over verkopers die blijkbaar alles kunnen verkopen en daardoor gezien worden als absolute toppers. Ik heb daar een andere mening over. Want ook een verkoper die alles kan verkopen heeft als eerste de taak om zich te richten op de behoeften van de klant. Waarom zou je ijs verkopen aan iemand die daar al in ruime mate over beschikt? De verkoper die gezien wordt als de man of vrouw met een vlotte babbel, die puur voor de eigen omzet gaat, versterkt het beeld van een beroepsgroep die je ‘iets in de maag splitst’. Gesprekken waarbij je als klant op je hoede moet zijn en waarbij je op moet passen dat je niet opgelicht wordt. Mijn mening is dat verkopers, goede verkopers, een heel ander soort gesprekken voeren. Wat maakt iemand dan wél een goede verkoper? Ik deel hier graag mijn tips met je.

Ben empathisch

Maak oprecht contact met je klant. Stel open vragen om erachter te komen waar de pijn zit. Wees eerlijk, nieuwsgierig en stel geen sturende vragen waardoor je klant zich dom of incapabel voelt. 

Ben enthousiast

Oprecht enthousiasme werkt erg aanstekelijk. Dit wil niet zeggen dat je veel en indringend praat over je product. Enthousiasme toont zich verbaal (door je gesprekstoon) en non-verbaal.

Ben overtuigend

Praat op een manier waaruit blijkt dat je zeker bent van je zaak. Zorg dat je alle kennis hebt over je product (ook de minder sterke kanten) en breng deze kennis vol zelfvertrouwen in het gesprek. 

Empathie, enthousiasme en overtuiging: eigenlijk heel vanzelfsprekend!

Geniet van je sales.

*De juiste benaming voor Eskimo is natuurlijk Inuit.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken