In Blog

Esther Bekker is fotograaf. Maar niet zomaar een fotograaf. Esther is namelijk Dé Mannenfotograaf! Ze heeft van het fotograferen van mannen haar niche gemaakt. Toch fotografeert ze soms ook vrouwen die zich aangetrokken voelen tot haar stijl: karaktervol, puur en authentiek.

Naast fotograferen houdt Esther ook erg van schrijven en haar foto’s op LinkedIn gaan dan ook gepaard met anekdotes en verhalen. Soms persoonlijk, altijd aansprekend en verrassend.  

Naar aanleiding van haar post over bellen namen we contact op met Esther omdat we graag meer over haar en haar relatie met (zakelijk) telefoneren wilde weten. Gelukkig leek haar dat ook een leuk idee en via Zoom hadden we een leuk interview dat eigenlijk meer op een gezellig gesprek uitliep.

Iets meer dan een jaar geleden postte Esther een bijdrage op LinkedIn met de titel ‘Ik hou van mannen’. Haar post ging viral, met ruim 86.000 views, 717 likes en 330 reacties.

“Ik was flabbergasted. Maar het zette mijn business meteen op de kaart, er was blijkbaar niemand eerder op het idee gekomen om zichzelf mannenfotograaf te noemen.”

Hoe kwam je op het idee om over zakelijk bellen te schrijven?

“Nou, ik vond bellen zelf helemaal niet gemakkelijk. We kregen thuis pas een telefoon toen ik een jaar of 6 was. Nog zo’n ouderwetse grijze PTT-telefoon met een draaischijf en een kronkelsnoer. Hij stond op een tafeltje in de hal. Mijn antipathie voor bellen is toen ontstaan, bellen met zo’n draaischijf was best lastig voor een klein meisje met kinderhandjes! Later was het ook een gebrek aan praktijkervaring, toen ik begon met werken hoefde ik bijvoorbeeld ook niet veel te bellen. Natuurlijk kletste ik privé wel uren met vriendinnen aan de telefoon, maar dat is natuurlijk iets heel anders. 

Op een gegeven moment had ik een superleuke nieuwe baan waarbij ik een kinderdagverblijf letterlijk vanaf de grond opbouwde. Ik moest mensen aannemen, maar ook de hele boel inrichten met een beperkt budget. Dus ik moest wel gaan bellen. Bijvoorbeeld met leveranciers. En ik weet niet wat me overkwam, maar in een mum van tijd heb ik iedereen gebeld en kortingen afgedongen. Ik was er praktisch euforisch over, het was een soort beginnersgeluk, want daarna heb ik dat nooit meer zo ervaren.”

Hoe communiceerde je als ondernemer met je klanten?

“Zestien jaar geleden ben ik zelfstandig ondernemer geworden, ik runde een gastouderbureau. Toen deed ik eigenlijk praktisch alles via de mail. Ik hou van schrijven, dus dat kwam mooi uit. Het paste perfect bij mij. Tot een paar jaar terug kon ik me daar eigenlijk prima mee redden. Tot ik dus een carrièreswitch maakte naar fotograaf en dat veranderde de zaak. Ik moest opeens zelf actief klanten gaan werven. Ik dacht eerst dat ik het wel ging redden met mailen. Ik zorgde voor een goede website en dacht dat de klanten mij wel zouden vinden. Niet dus, hahaha.”

Ging je toen de telefoon pakken om te bellen?

“Absoluut niet, ik wist niet wat ik moest zeggen, wist niet hoe ik het aan moest pakken. Het zweet brak me uit bij de gedachte alleen al.”

Esther haar redding was paradoxaal genoeg de Coronatijd…

“Het klinkt raar, maar mijn werk lag compleet stil tijdens de eerste lockdown. Ik kon niets doen en baalde als een stekker. Ik heb me toen op LinkedIn geworpen. Eerst heb ik uitgezocht hoe het precies werkte. Hoe kan ik ermee aan de slag? Hoe kan ik het gaan inzetten? Ik heb me er helemaal in verdiept. Al schreef ik in het begin ook nog gewoon van die wervingsberichten: ‘Ik ben de fotograaf die je zoekt etc’ – dat werkte dus niet. Ik kwam toen op LinkedIn Janneke van Meenen tegen – zij geeft advies over telefonische acquisitie – en ben haar gaan volgen. Ik las haar verhalen en die van haar klanten. Ik heb zelf niet met haar gewerkt omdat potentiële klanten die mij bellen, mij persoonlijk willen spreken. Ze willen graag weten of er een bepaalde klik is voordat ze mij als fotograaf inhuren.

Op een gegeven moment kreeg ik een grote opdracht per mail binnen. Met contactgegevens uiteraard, inclusief telefoonnummer. Opeens had ik zoiets van: ‘Ik heb toch niet voor niets al die beltips gelezen, ik moet dit nu toch kunnen. Dus ik heb me voorbereid op een telefoongesprek. Informatie opgezocht over het bedrijf. Vragen geformuleerd. En uiteindelijk gebeld. Een kwartier later had ik akkoord voor de opdracht! Wow, ik was echt onder de indruk van mezelf, dat ik dat toch maar gedaan had. En toen realiseerde ik me dat bellen een enorm voordeel heeft ten opzichte van mailen. Ik moest dat even laten bezinken. Maar het zette me enorm aan het denken. Ik vond dat ik het nu ook gewoon moest gaan doen. Als het om een uitgebreide foto-shoot gaat, moet je toch echt met mensen in gesprek gaan om te horen wat hun wensen zijn. Dus dat ben ik vanaf dat moment heel bewust gaan doen. Ik spreek van tevoren af om een belafspraak te maken. Beide kanten kunnen zich erop voorbereiden. En dat werkt ontzettend goed. Na afloop van het gesprek bevestig ik via de mail wat we besproken hebben.

Mensen komen vanuit heel Nederland naar me toe voor foto’s, dus je spreekt niet makkelijk in persoon af om een shoot door te spreken. En mannen vinden het vaak heel fijn om te bellen. Lekker gemakkelijk en to the point. Voor een conceptbespreking werkt dat gewoon heel goed. Als ik een mail binnenkrijg, bel ik het liefste op de dag zelf nog terug. Dat vindt bijna iedereen fijn. Ze voelen zich gehoord en serieus genomen.”

En de beller is sneller natuurlijk.

Ja, maar ook heel belangrijk, stel het bellen niet uit. Anders ga je er tegenop zien. En als je niet belt, is dat toch een gemiste kans. Tegenwoordig zoek ik ook gewoon via LinkedIn telefoonnummers op om zo contact te leggen als een potentiële klant bijvoorbeeld een berichtje stuurt. En voor ik bel herinner ik mezelf er ook graag aan dat ik belangstellend wil zijn naar de beller toe. Oprecht nieuwsgierig. 

Wat zou je ondernemers die opzien tegen bellen graag willen meegeven?

Dat het nooit te laat is om zakelijk te leren bellen. Ik had dit zelf ook een jaar geleden nooit gedacht. Ik snap iedereen die tegen bellen opziet, die liever een mail stuurt. Maar met een goede voorbereiding en door het vaker te doen, kan iedereen leren om zakelijk te bellen. 

TIPS VAN ESTHER:

Heb je een zeker-wel-doen-tip voor ondernemers die starten met bellen? 

Koud bellen doe ik niet. Ik maak in principe altijd een belafspraak en neem daar ook de tijd voor. Daarnaast bereid ik me vooraf goed voor. Zo bekijk ik altijd vooraf de website van het bedrijf/ondernemer. Google op naam en probeer ik me zo goed mogelijk in te lezen. En ik maak aantekeningen. Voorbereiding is het halve werk. Daarnaast schrijf ik de vragen op die ik wil stellen. 

Wat ik zelf erg prettig vind (klinkt misschien een beetje gek) is om tijdens het gesprek te lopen. Ik krijg daar meer energie van en de stress verdwijnt min of meer uit mijn lichaam. En de dooddoener: oefening baart kunst klopt echt. Hoe meer ik bel, hoe makkelijker het me afgaat.

Een zeker-niet-doen-tip?

Even snel tussendoor en onvoorbereid bellen. Je hebt het gesprek dan niet in de hand en vaak vergeet je de helft. Dat is voor jezelf, maar ook de andere partij niet prettig als je later nog met vragen erop terug moet komen. Zorg ook dat je de juiste persoon te spreken krijgt. Vragen of iemand beslissingsbevoegd is, over het budget beslist en of er nog andere gegadigden zijn benaderd voor de opdracht lijken heel erg brutaal. Maar het scheelt zoveel teleurstelling als je vooraf duidelijk weet wat je kan verwachten.

En een tip voor ondernemers die een fotograaf zoeken?

Kies een fotograaf die bij je past, qua stijl, budget en klik. Dat is niet persé de fotograaf die om de hoek woont. Bekijk websites van meerdere fotografen en neem eventueel contact op voor meer informatie. Ik krijg inmiddels klanten vanuit heel Nederland en zelfs België. Zij hebben het ervoor over om een stuk te reizen om de foto te krijgen die ze graag willen. 

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken