In Blog
young woman with slightly scared expression pointing at mobile phone

De corona-crisis heeft bellen weer actueler dan ooit gemaakt. Bellen werd pre-corona een beetje ouderwets gevonden. Veel zakelijk contact ging per mail en anders zag je elkaar wel in persoon. Maar opeens kon dat laatste niet meer. Telefoneren is ‘terug van weggeweest’.

Maar bellen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel jongeren vinden het vreselijk lastig om een telefoongesprek te voeren. Generaties groeiden op met de vaste telefoon als belangrijkste communicatiemiddel. Hij stond in de woonkamer naast de bank of op een tafeltje in de gang met een stoel ernaast. En soms zelfs in de slaapkamer op het nachtkastje. Urenlang werd er met vrienden gebeld.

Generatieverschil

De generatie van nu lijkt soms wel vergroeid met hun mobieltje, maar er wordt nauwelijks mee gebeld. Praten is naar de achtergrond verschoven. Bij telefoneren komt een vorm van intimiteit kijken waar de huidige generatie vaak moeite mee heeft. Jongeren zijn bang dat ze beoordeeld worden op hun stem en manier van spreken. Ook reactiesnelheid speelt een rol. In een telefoongesprek moet je direct reageren op je gesprekspartner. Er is niet echt ruimte voor denkpauzes.

Als jij als werkgever onder de ‘telefoongeneratie’ valt, is het dus belangrijk om er rekening mee te houden dat bellen voor jongere werknemers niet zo vanzelfsprekend is. Vaak sturen ze liever een mail dan dat ze de telefoon ter hand nemen. Niets mis mee, maar mail mag zakelijk niet je enige communicatiemiddel zijn. Je wilt immers persoonlijk contact leggen met je klanten. Bovendien is e-mail ook niet zo handig als je snel een antwoord wil hebben op je vraag. (De beller is sneller!) Ook heb je in een mailwisseling minder de regie in handen dan als je iemand zelf opbelt.

Wat te doen als je werknemers hebt die liever niet bellen?

Maak het bespreekbaar en laagdrempelig. Je hoeft het niet groter te maken dan het is. Als je zakelijk belt, staat en valt alles sowieso met een goede voorbereiding, telefoonangst of niet. Kom daarom met een gedegen plan van aanpak voor al je werknemers. Hoe beter voorbereid iemand is, hoe meer zelfvertrouwen hij/zij krijgt.

  • Schrijf (samen) een belscript en oefen daarmee van te voren
  • Bel met collega’s in dezelfde ruimte – laat iemand zich niet afzonderen
  • Neem gesprekken op en luister ze later terug – geef elkaar opbouwende feedback

De beste remedie voor telefoonangst is…*tromgeroffel*… meer telefoneren! Na het een paar keer op deze manier gedaan te hebben, wordt het steeds gemakkelijker. En vergeet niet: fouten maken is niet erg, het persoonlijke contact is veel belangrijker!

Heb je zelf last van behoorlijke telefoonangst of heb je andere vragen over telefoneren?

Neem gerust contact met ons op – wij helpen je graag verder!

Veel succes met bellen,

Team Buro Henck

 

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken