In Blog

In de week van de gemeenteraadsverkiezingen waar alles om onze stem als kiezer draait, wil ik het graag ook even met je over die andere stem hebben – onze spreekstem. Jouw stem op je favoriete kandidaat en partij kan het verschil maken, maar datzelfde geldt ook voor je eigen stemgeluid.

Er zijn maar weinig opleidingen die lesgeven in telefoontechnieken. Het gebeurt wel in het toerisme en bij secretariële opleidingen en ik ben altijd enthousiast als een opleider erkent dat het belangrijk is om haar studenten hierin op te leiden. Iemand die heeft leren bellen, zeker als het gaat om commercieel bellen, heeft een grotere kans op leuk werk. Maar mijn enthousiasme verdwijnt snel als ik hoor dat studenten die typische professionele telefoonstem aangeleerd krijgen. De ‘callcentertoon’ is een professionele stem, vriendelijk en hulpvaardig, maar klinkt snel onecht, onverschillig of zelfs neerbuigend. Eenmaal aangeleerd krijg je het bijna niet meer afgeleerd. Dat komt omdat zo’n stem werkt als een masker: het vervangt het menselijke kwetsbare door het hypercorrecte. Het zet geen persoon neer, maar een bedrijf zonder gezicht.

Ooit werd dit als professioneel gezien. Maar in tijden van onlinecommunicatie en na het ingrijpende isolement door corona, is de telefoon bij uitstek een persoonlijk communicatiemiddel. Een stem is bij voorkeur dus niet perfect. Wij zijn mensen, geen robots. Daarom train ik bewustwording. Hoe klinkt je stem en welk beeld wordt daardoor opgeroepen? Past je stem bij jou? En hoe breng je daar kleine veranderingen in aan, vooropgesteld dat je dat wilt.

In mijn eigen belteam werk ik natuurlijk graag op deze manier. Ik heb een medewerker met een fascinerend licht Engels accent. Zij roept een beeld op van een slimme, vriendelijke en internationale personality. Een eerdere medewerker had een prachtige diepe stem, die licht stotterde voor bepaalde klinkers. Je blééf naar hem luisteren. Heel interessant in dit kader is ook een recente publicatie waarin wordt aangetoond dat bedrijven graag callcenters inhuren waar de medewerkers een Limburgs accent hebben – dat komt zo mooi en zacht over.

Zelf heb ik natuurlijk heel veel zakelijk getelefoneerd. Ik heb het eens losjes uitgerekend en kwam op zo’n 20.000 telefoontjes uit. Uren ben ik bezig geweest om afspraken te regelen voor mijn opdrachtgevers. Na een dag bellen klonken mijn gesprekken vaak zo gladjes dat ik moeilijker langs de telefonist kwam. Telefonisten zijn professionele luisteraars. Zij plaatsen een gesprek binnen een paar woorden in de categorie commercieel of niet-commercieel. Als je dan door je net wat té vlotte babbel in de laatste categorie geplaatst wordt, sta je vaak al met 1-0 achter.

Bij Buro Henck voeren daarom we geen gekunstelde en gelikte gesprekken. Onze stemmen zijn uniek en dat koesteren we. Wees je bewust hoe je klinkt en werk daar mee. Praat je monotoon? Dat kan verveling oproepen, maar het wil niet zeggen dat je ongeschikt bent om te bellen. Praat je zachtjes? Dat kan onduidelijk zijn, maar zeker niet onoverkomelijk. Onderzoek hoe je over komt op je gesprekspartner, pas je minpunten zo nodig aan en blijf tegelijkertijd zo dicht mogelijk bij jezelf. Wees trots op hoe je klinkt. Want het is JOUW stem. Laat JEZELF horen en maak het verschil!

Interesse in een inspirerende zakelijke telefonie training van ons? Neem vrijblijvend contact op.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken