In Blog

Ik ben al heel wat jaren bezig met telefonische leadgeneratie en de meest gestelde vraag aan mij is: ‘Waarom doe je dit zo graag?’ Ik ben verliefd op werk dat door anderen gehaat wordt. In de loop der tijd heb ik tienduizenden zakelijke telefoontjes gepleegd. Ontelbare gesprekken gevoerd met mensen die ik niet persoonlijk ken en nooit ontmoet heb. 

Maar wat een fantastische ervaringen heb ik opgedaan. Al die mensen die tijd vrij maakten om even met mij te praten. Ondernemers die hun hart uitstortten, mij deelgenoot makend van de enorme dieptepunten waar ze in zaten. Of juist te boven waren gekomen, mij trots hun succesverhalen vertellend. 

Elke dag spreek ik mensen met weergaloze humor of echte verhalenvertellers die me ontroeren. Stugge mensen die openbreken of energieke lachebekjes die mijn hele dag goed maken. Ik romantiseer dit alles niet, het is de dagelijkse werkelijkheid als je zoveel belt als ik. Dagelijks spreek ik wel zo’n tien mensen waarbij de telefoonconversatie eindigt met de woorden: ‘Dankjewel voor het (wederzijdse) leuke gesprek.’ Wie van jullie kan me dat na zeggen?

Telefonische leadgeneratie heeft een onverbeterlijk slecht imago: ongewenst, brutaal, afwijzend, schofferend. Het zijn maar een paar woorden die veel mensen eraan verbinden. Ik kan je verzekeren: het tegendeel is waar. Deze korte, zakelijke telefoontjes zijn kleine gesprekken met een oprechte vraag. 

De duidelijke aanleiding en het feit dat iemand je niet kent, maakt dat je een eerlijk antwoord krijgt. Dat is vaak een afwijzing, maar dat staat een mooi gesprek niet in de weg. Zodra iemand merkt dat zijn of haar ‘nee’ gerespecteerd wordt, komt er ruimte voor verdieping of een grapje. Als expert verzeker ik je dat je je in dit werk voortdurend verbonden én aangesloten voelt.

Hét geheim van cold calling is namelijk: wat je geeft, krijg je terug. Ga je angstig het gesprek in? Ben je bang voor de afwijzing? Ben je gespannen? Degene die je belt, voelt dit onbewust aan en zijn of haar reactie zal direct minder onbevangen zijn. 

Als zakelijk bellen geen dagelijkse bezigheid is voor je, kan ik mij goed voorstellen dat je je onzeker voelt. De enige oplossing is echter kilometers maken, meer ervaring opdoen. En als je je daarnaast eerlijk, misschien zelfs kwetsbaar opstelt, zul je merken dat zelfs de meest ongemakkelijke gesprekken een positieve draai maken. 

Gebruik als steuntje in de rug mijn top drie camouflagetips voor beginnende bellers:

  1. Maak aan het begin van het gesprek je stem bewust wat lager. Een warme, diepe stem schept vertrouwen en het zorgt ervoor dat de andere kant zich meer voor je openstelt. 
  2. Herhaal tijdens het gesprek de woorden van de ander. Het kan voor jezelf wat vreemd overkomen, maar je zult tot je verrassing merken dat de ander er meer door gaat praten. 
  3. Hang als laatste op. Als jij de eerste bent die ophangt, kom je snel ongeïnteresseerd over. Vervelend als je dezelfde beller de volgende keer terug moet bellen.

Wil je meer tips over het voeren van zakelijke telefoongesprekken? Abonneer je dan op onze maandelijkse salestip (stuur een pb of laat een comment achter). Geen zin of tijd om zelf te bellen? Wij nemen het graag van je over!

Geniet van je sales,

Helene

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken