Leuk dat je hier bent!

We delen onze kennis over acquisitie graag met je!

De beste oplossingen voor werknemers met telefoonangst

young woman with slightly scared expression pointing at mobile phone

De corona-crisis heeft bellen weer actueler dan ooit gemaakt. Bellen werd pre-corona een beetje ouderwets gevonden. Veel zakelijk contact ging per mail en anders zag je elkaar wel in persoon. Maar opeens kon dat laatste niet meer. Telefoneren is ‘terug van weggeweest’.

Maar bellen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel jongeren vinden het vreselijk lastig om een telefoongesprek te voeren. Generaties groeiden op met de vaste telefoon als belangrijkste communicatiemiddel. Hij stond in de woonkamer naast de bank of op een tafeltje in de gang met een stoel ernaast. En soms zelfs in de slaapkamer op het nachtkastje. Urenlang werd er met vrienden gebeld.

Generatieverschil

De generatie van nu lijkt soms wel vergroeid met hun mobieltje, maar er wordt nauwelijks mee gebeld. Praten is naar de achtergrond verschoven. Bij telefoneren komt een vorm van intimiteit kijken waar de huidige generatie vaak moeite mee heeft. Jongeren zijn bang dat ze beoordeeld worden op hun stem en manier van spreken. Ook reactiesnelheid speelt een rol. In een telefoongesprek moet je direct reageren op je gesprekspartner. Er is niet echt ruimte voor denkpauzes.

Als jij als werkgever onder de ‘telefoongeneratie’ valt, is het dus belangrijk om er rekening mee te houden dat bellen voor jongere werknemers niet zo vanzelfsprekend is. Vaak sturen ze liever een mail dan dat ze de telefoon ter hand nemen. Niets mis mee, maar mail mag zakelijk niet je enige communicatiemiddel zijn. Je wilt immers persoonlijk contact leggen met je klanten. Bovendien is e-mail ook niet zo handig als je snel een antwoord wil hebben op je vraag. (De beller is sneller!) Ook heb je in een mailwisseling minder de regie in handen dan als je iemand zelf opbelt.

Wat te doen als je werknemers hebt die liever niet bellen?

Maak het bespreekbaar en laagdrempelig. Je hoeft het niet groter te maken dan het is. Als je zakelijk belt, staat en valt alles sowieso met een goede voorbereiding, telefoonangst of niet. Kom daarom met een gedegen plan van aanpak voor al je werknemers. Hoe beter voorbereid iemand is, hoe meer zelfvertrouwen hij/zij krijgt.

  • Schrijf (samen) een belscript en oefen daarmee van te voren
  • Bel met collega’s in dezelfde ruimte – laat iemand zich niet afzonderen
  • Neem gesprekken op en luister ze later terug – geef elkaar opbouwende feedback

De beste remedie voor telefoonangst is…*tromgeroffel*… meer telefoneren! Na het een paar keer op deze manier gedaan te hebben, wordt het steeds gemakkelijker. En vergeet niet: fouten maken is niet erg, het persoonlijke contact is veel belangrijker!

Heb je zelf last van behoorlijke telefoonangst of heb je andere vragen over telefoneren?

Neem gerust contact met ons op – wij helpen je graag verder!

Veel succes met bellen,

Team Buro Henck

 

Hoe maak je cold calling leuker en gemakkelijker?

pastel vintage telephones on cabinet

Zie jij als ondernemer ook zo op tegen cold calling? In deze blog geven we je tips waardoor bellen voor jou leuker (en gemakkelijker) wordt!

Er wordt sinds Corona zakelijk meer gebeld. En dat merk je ook tijdens telefonische acquisitie. Mensen staan er meer voor open voor omdat er op dit moment meer telefoonverkeer is.

Tijdens de eerste lockdown waren contactpersonen die je normaalgesproken niet snel te spreken krijgt, vaak eenvoudiger te bereiken. Iedereen zat immers thuis achter de keukentafel te werken. Tegelijkertijd merk je momenteel gek genoeg juist dat door thuiswerken de bereikbaarheid soms slechter is.

Bedrijven kunnen regelmatig niet doorverbinden naar individuele medewerkers. Je hoort vaker dat je maar een mail moet sturen. Laat het je niet afschrikken en doe er je voordeel mee. Het is nu bij uitstek de tijd om met telefonische leadgeneratie te beginnen. 

Ga voor slow sales

Ondernemers hebben vaak ten onrechte het idee dat ze bij cold calling zichzelf moeten verkopen aan de telefoon. Onze tip: maak er een ‘slow sales’ traject van. Bij leadgeneratie gaat het om het leggen van een relatie op de lange termijn. Zet dus rustig in en vervolg trapsgewijs. 

Hoe doe je dat? Om te beginnen kies je twintig bedrijven uit die je als klant zou willen hebben. Bedenk vervolgens een creatieve actie om de aandacht te trekken van je droomklanten. Ga bij de keuze van een actie niet uit van wat jij belangrijk vindt. Houd rekening met wat je toekomstige klant nodig heeft. Waar zit de pijn bij dit bedrijf? Waar liggen ze van wakker? 

In deze actie stuur je een leuk cadeautje of kaartje per post. Een pakkende mail kan natuurlijk ook. Vermeld in de tekst dat je een week na ontvangst telefonisch contact opneemt. Zorg er wel voor dat de ontvanger hier bezwaar tegen kan maken. Als er geen afwijzing komt, volgt stap twee: volg op wat je beloofd hebt. Bel op het afgesproken moment en maak die afspraak. Zo mis je geen lead bij wie je al interesse gewekt hebt!

Wil je meer tips of advies op maat? Neem contact met ons op – wij helpen je graag verder!

Alvast veel succes met bellen,

Team Buro Henck

 

Meer weten over het nabellen van offertes?

cup of cappuccino with headphones and iPhone on wooden table

Helene was onlangs te gast in de podcastserie ‘Meer Succes Met Offertes’ van Trigger Tekst.

 

Gabriëlle de Sain van Trigger Tekst schreef er de volgende begeleidende blog bij:

Offertes nabellen: doen!

Het nabellen van een offerte is een belangrijke schakel in het verkoopproces. Het effect van nabellen of follow-up van je offerte wordt vaak onderschat. Het kan soms net het extra zetje zijn waardoor de klant voor jou kiest. Bovendien kun je eventuele bezwaren weerleggen en een passende oplossing bedenken. En nee, het gaat lang niet altijd om de prijs. Integendeel, veel bezwaren komen voort uit de behoefte aan zekerheid en die kun je ook geven door bijvoorbeeld een langere garantietijd aan te bieden of een projectprijs in plaats van uurtarief af te spreken.

 

Zenuwachtig voor het nabellen van offertes?

Je bent niet de enig hoor! Gelukkig kun je er wat aan doen. Bijvoorbeeld: je goed voorbereiden en je telefoontje als een extra kans beschouwen. Een extra kans om die opdracht of order binnen te halen. Wat kun je nog meer doen waardoor nabellen van offertes geen moetje is, maar een uitdaging? Hoe zorg je dat je – ongeacht de reactie van een klant – altijd stevig in je schoenen staat? Bestaat er zoiets als een geheim recept voor het nabellen van offertes?

Trigger Tekst

Luister hier naar de podcast:

 

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken