De nieuwe regels voor telefonische acquisitie

Sinds 1 juli 2021 is de wetgeving rondom telefonische acquisitie aangepast. Het bel-me-niet-register bestaat niet meer. Je mag niet meer koud bellen naar natuurlijke personen zoals consumenten, eenmanszaken, VOF’s of maatschappen.

De nieuwe wet gaat ervan uit dat de ondernemers uit dit rijtje vaak hun zakelijke telefoonnummer ook voor privédoeleinden gebruiken en daarom dezelfde bescherming tegen telefonische acquisitie verdienen als consumenten.

Geen toestemming nodig

BV’s, NV’s, verenigingen, coöperaties en stichtingen mag je nog steeds koud bellen. Je mag echter niet zomaar meer rechtstreeks vragen naar een specifieke persoon zoals ‘Mevrouw Meijer van HR’. (Je hebt de dame in dit voorbeeld waarschijnlijk nog nooit gesproken en er is ook geen toestemming gegeven om gebeld te worden.)

Vraag in plaats daarvan bij de receptionist of telefonist naar de persoon die verantwoordelijk is voor het interessegebied dat relevant is voor jouw diensten.

Voorbeeld: je biedt een nieuw online boekhoudprogramma aan voor bedrijven. Vraag of ze je willen doorverbinden met de beslisser van de administratieve afdeling.

Opt-in marketing

Als je ondernemer bent op de particuliere markt, moet je nu dus wel nadrukkelijke toestemming hebben om te bellen. Maak hiervoor gebruik van opt-in marketing.

Zorg dat je potentiële klanten zich online (via je website) kunnen inschrijven voor:

  • Nieuwsbrieven
  • white papers
  • webinars
  • e-books

Maar je kan bijvoorbeeld ook een kort telefonisch adviesgesprek aanbieden! Mensen zullen voor een dergelijke aanbieding namelijk sneller en gemakkelijker hun telefoonnummer achterlaten.

Naar natuurlijke personen met wie je al een klantenrelatie hebt, mag je ook zonder toestemming bellen. Het gaat om degenen die eerder een product of dienst bij jouw bedrijf hebben afgenomen. Deze klanten mag je bellen met een nieuw aanbod, maar je moet ze wel de mogelijkheid bieden om vooraf aan te geven als ze dit niet op prijs stellen.

Verder speelt hier ook het recht op vergeten: als een klant niet meer wil dat je hem of haar belt, mag het eenvoudigweg niet meer. De bestaande relatie doet dan helaas niet meer ter zake. Je moet overigens zelf je klanten hierop wijzen.

Kort samengevat: het bellen van prospecten die natuurlijke personen zijn, is zonder voorafgaande toestemming sinds 1 juli 2021 verboden. Als je op de particuliere markt opereert en/of binnen het MKB, moet je andere manieren bedenken om het eerste contact te leggen en vervolgens toestemming vragen om te mogen bellen. BV’s, NV’s, verenigingen, coöperaties en stichtingen mag je nog steeds koud bellen.

    

 

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken