Kennis

Om klanten te overtuigen in sales? Daarvoor moet je meer doen dan Eskimo’s overtuigen direct 3 ijsjes te kopen! 

door | jan 30, 2024 | Marketing & Sales

Vandaag gooien we het cliché “een goede verkoper verkoopt zelfs ijs aan eskimo’s” gewoon in de prullenbak.

Want ehm… Wie heeft ooit bedacht dat je pas een échte salesguru bent als je zelfs ijs aan Eskimo’s kunt verkopen? Dit zou suggereren dat je pas écht succesvol bent als je alles aan iedereen kunt verkopen. Om eerlijk te zijn ben ik van mening dat er voor overtuigen in sales toch echt een andere benadering nodig om de klant te overtuigen. Maar hoe overtuig je een persoon dan op de juiste manier van de voordelen van je product of dienst? In dit artikel gaan we het hebben over hoe je het wél goed aanpakt.

Overtuigen in sales? Zie klantbehoeften als hét uitgangspunt

Effectieve verkoop en overtuigen in sales draait om het centraal stellen van behoeften. En dan hebben we het niet zomaar over behoeften, maar over de behoeften van de klant die jij op het oog hebt. Want het streven om ‘alles te verkopen’ en kosten wat kost te overtuigen in sales – dat doet me toch nadenken over de grens tussen ‘verkopen’ en ‘aansmeren’. Want eerlijk is eerlijk – hoe lekker ook voor je portemonnee – waarom zou je ijs willen slijten aan Eskimo’s? IJs verkopen aan Eskimo’s, terwijl ze dat al in overvloed hebben. Op die manier begint het toch eerder te lijken op een gehaaide verkoper die enkel uit is op eigen winst.

In mijn ogen draait goede verkoop niet om het opdringen van soort overbodige zaken. Het draait om het begrijpen om wat jouw klant daadwerkelijk nodig heeft. Dat, gecombineerd met een stukje overtuigen in sales, zorgt voor de perfecte mengelmoes. Op die manier leg je de basis voor duurzame relaties (en die wil je)!

De kracht van enthousiasme bij overtuigen in sales

Enthousiasme verkoopt bij het overtuigen in sales. En nee… Dan heb ik het absoluut niet over het soort enthousiasme dat als een lawine over je gesprekspartner heen dendert. Ik heb het over een oprechte vorm van enthousiasme. Want een goede verkoper is een mijn ogen een goed geïnformeerd salespersoon dat écht staat voor wat hij verkoopt. met een enthousiaste toon ga je verder dan “gewoon” klanten te overtuigen in sales. Alleen maar positief dus!

Ga op zoek naar menselijk contact

Stel geen vragen waarvan je de antwoorden al in je hoofd hebt, maar stel vragen om eens écht te begrijpen waar de “pijn” zit. Op die manier kun je oprecht contact maken met je (potentiële) klant. Met als resultaat? Een fijne en gemoedelijke sfeer waarin je je klant steeds beter leert kennen. En hoe beter je je klant kent, hoe meer je hem tevreden kunt stellen.

Dus onze beste tip voor een succesvol gesprek: wees eerlijk, wees nieuwsgierig en behandel je klanten vooral zoals je zelf behandeld wilt worden. En nog één laatste opmerking: hoe duidelijker de persona van je (potentiële) klant , hoe beter je erop kunt inspelen. Dit zorgt voor een tevreden (potentiële) klant die waarschijnlijk graag met je in zee gaat.

overtuigen in sales

Ben zeker van je zaak 

Uiteraard, voor goede sales is een flinke portie overtuigingskracht nodig. Maar ook bij het overtuigen in sales zit weer een nuance. Stel je zelfverzekerd en overtuigend op, maar zorg dat je niet opdringerig bent. Hoe je dat doet? Zorg dat je je product of dienst door en door kent, maar sla de minder sterke punten ervan zeker niet over. Het draait hier niet om iets verkopen voor het verkopen. Het gaat erom dat je waarde toevoegt voor je (potentiële) klanten. Het leven is meer dan alleen vandaag, je wilt bouwen aan een stevige fundering. Vertrouwen groeit door nu de zaadjes te planten voor een duurzame samenwerking.

Nota bene: De correcte benaming voor Eskimo is Inuit. 


Buro Henck: jouw partner in slimme B2B business development

Krachtige verkoop en overtuigen in sales komt dus eigenlijk neer op drie dingen: empathie, enthousiasme en overtuiging. En dit is ook exact hoe we bij Buro Henck te werk gaan. Als belbureau, gespecialiseerd in business development in de zakelijke markt, zijn wij expert in effectieve sales. Met ons team van hoogopgeleide professionals met specialistische kennis benaderen we je (potentiële) klanten om leads te genereren en te verrijken.

Wil je jouw bedrijf laten groeien met een gerichte aanpak voor leadgeneratie en acquisitie? Bij Buro Henck helpen wij bedrijven succesvol groeien door middel van:

  • Business development
  • Telefonische acquisitie
  • Telefonische leadgeneratie

Ons team van sales-experts brengt jarenlange ervaring en kennis uit diverse sectoren samen. We zorgen altijd voor de perfecte match en verbinden de juiste persoon met jouw opdracht.

Samen sparren?

Bij Buro Henck kun je terecht voor een vrijblijvend strategie consult. Het perfecte moment om kennis te maken en te onderzoeken hoe we samen jouw salesstrategie kunnen verbeteren, je verkoopplan verder kunnen vormgeven of je salesteam beter kunnen laten presteren. Plan direct een vrijblijvende afspraak in via deze link en we gaan samen op onderzoek uit.

Telefonische acquisitie trainingen

Geen zin om aan de slag te gaan met externe partijen? Geen probleem. Bij Buro Henck helpen we je graag om jouw salestoppers gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Zo hoef je niet eens externe acquisiteurs in te huren om optimaal te presteren. Met onze telefonie trainingen helpen we je graag met het optimaliseren van je saleskrachten binnen je eigen organisatie. Benieuwd hoe wij dit doen met behulp van een fysieke masterclass? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck voor alle informatie van deze masterclass.

Dagelijkse salesinzichten ontvangen?

Volg je ons al op LinkedIn? Hier delen we dagelijks interessante inzichten en salestips die je direct kunt toepassen.

Meer blogs acquisitie gerelateerd blogs? Lees ze hier.

Recente Artikelen

Hoe verbeter je sales? SLIMME sales verbeteren in 5 stappen

Tja, hoe verbeter je sales? Eén ding is zeker: er bestaat geen magisch recept voor succes. Maar er zijn wel een paar geheime ingrediënten die je niet kunt missen in het sales proces. Een échte verkoper? Die verkoopt oplossingen, geen producten. Dat is de kern van...

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!