Kennis

5 telefonische acquisitie tips voor gegarandeerd succes als startende ondernemer

door | mrt 14, 2024 | Telefonische Acquisitie

Telefonische leadgeneratie is de meest directe route om in contact te komen met jouw potentiële klanten. Het is persoonlijk, effectief en een ideale start voor het opbouwen van langdurige relaties. Een contactmoment dat bij uitstek geschikt lijkt voor jou als ondernemer. Want wie kan, beter dan jij, in het eerste koude contact uitleggen wat je doet en wat je bijzonder maakt?

Wat is telefonische acquisitie betekenis?

Acquisitie aan de telefoon is een soort telefonische speurtocht. Hierbij gaan salesprofessionals, oftewel “hunters”, op zoek naar potentiële klanten door hen op te bellen. Met hun overtuigende en enthousiaste babbel proberen ze deuren te openen naar nieuwe zakelijke kansen. Het is de kunst om vreemden te veranderen in geïnteresseerden. Meer weten over hunters (en farmers) in een salesteam? Lees onze blog.

Telefonische acquisitie uitbesteden?

Toch wordt telefonisch acquireren in de praktijk bijna altijd uitbesteed. Jezelf verkopen is namelijk best lastig, dat begrijpen we. Toch is het sterk om als bedrijf je organisatiekracht in eigen huis te houden. Lees verder en ontdek hoe je dit het best aanpakt om succesvol waardevolle afspraken te krijgen.

Learning by failure 

De essentie van het starten met telefonisch acquireren is eigenlijk heel simpel: begin gewoon met experimenteren. Natuurlijk zullen er momenten zijn waarop niet alles vlekkeloos verloopt of bepaalde angsten de kop op steken. Dit is een typisch voorbeeld van ‘learning by failure’. Maar geloof me, zodra je die eerste fase hebt doorstaan en je angsten hebt overwonnen, zul je verrast zijn door wat telefonische acquisitie echt inhoudt. 

Leer je klant echt kennen 

Maar hoe voer je nu eigenlijk een goed telefoongesprek? Het begint allemaal met een paar minuten van onverdeelde aandacht voor degene die je belt. Geef je potentiële klant de tijd en ruimte om zaken met je te delen waar een ander niet snel op doorvraagt en zoek die persoonlijke connectie op. Dat levert gesprekken op met humor, persoonlijke verhalen, emoties en ja, soms zelfs irritatie. Maar je mag van mij aannemen: irritatie kom je het minste tegen.

Ben jij klaar om over je angst heen te stappen? Fantastisch, maar hoe pak je dit nu effectief aan?

5 praktische telefonische acquisitie tips

  1. Storytelling is key:

    Maak een diverse lijst met bedrijfsnamen en telefoonnummers die relevant voor jou zouden kunnen zijn. Dit mogen zowel warme als koude relaties zijn. Varieer in branches, bedrijfsgrootte en regio’s. Pas je verhaal aan op de specifieke behoeften van iedere doelgroep. Wanneer je appels verkoopt dan vertel je aan de groenteboer iets heel anders dan aan de supermarkt.
  2. ‘Ik heb geen tijd voor cold calling’ is een smoesje:

    Reserveer wekelijks een dagdeel om te bellen. Koud bellen is meters maken, want goed werk heeft tijd nodig. 
  3. Hanteer de AIT-methode (aanleiding – informatie – telefoontje):

    Creëer een aanleiding voor je telefoontje en geef je prospect een beweegreden om ‘ja’ te zeggen. Organiseer een webinar, breng een relatiegeschenk of je creëert een interessant onderzoek. Wees creatief. Wanneer je een mooie aanleiding hebt en je hebt dit helder uit kunnen leggen aan de telefoon, is het belangrijk om je prospect tijd te gunnen om erover na te denken. Zorg voor een informatieve mail met verwijzing naar je website, na afloop van het telefoongesprek. Denk hier niet te licht over want als je je informatie mag mailen dan is dit het eerste koopsignaal! Als je een mail hebt mogen sturen, zorg dan dat je deze na niet al te lange tijd opvolgt met een tweede telefoontje. 
  4. Geen script wel structuur:

    Schrijf voordat je gaat bellen de eerste en laatste zin van je telefoongesprek op. Bedenk een korte pitch en noteer antwoorden op mogelijke vragen. Op deze manier behoud je een natuurlijk verloop van het gesprek, maar start je toch niet helemaal onvoorbereid.
  5. Ga niet verkopen:

    Zie de eerste belronde als een kans om uit te zoeken of er een duurzame relatie in zit. Richt je dus niet op een sales deal, maar op het contact maken en het regelen van een afspraak. 

De allerbeste tip voor succesvolle acquisitie

We kunnen er lang of kort over zijn.. Maar eigenlijk is de allerbeste tip voor succes niks meer dan: begin gewoon met bellen! Dus je weet wat je te wachten staat.

Telefonische acquisitie script

Een script is je geheime wapen tijdens het bellen naar potentiële klanten. Het is een vooraf opgesteld plan dat je helpt om gestructureerd en overtuigend je boodschap over te brengen. Het script bevat meestal een pakkende openingszin, enkele slimme vragen om de klantbehoeften te achterhalen en sterke argumenten die laten zien waarom jouw product of dienst onmisbaar is. Zo blijf je tijdens het gesprek zelfverzekerd en gefocust, klaar om elke kans te benutten. Zorg dus voor goede voorbereiding.

Training telefonische acquisitie en meer

Zie je het toch niet helemaal zitten? Je kunt het ook uitbesteden. Buro Henck helpt je met liefde, met een team van met ons team van hoogopgeleide professionals nemen wij de telefonische leadgeneratie graag van je over. Benieuwd naar de mogelijkheden? Laten we virtueel koffie drinken bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Plan vandaag nog een afspraak. Liever je team klaarstomen met een training telefonische acquisitie? Bekijk onze trainingen. Je krijgt ook een telefonische acquisitie voorbeelden waarmee je zult leren om succesvol waardevolle afspraken te maken.

Volg Buro Henck op LinkedIn

Recente Artikelen

Hoe verbeter je sales? SLIMME sales verbeteren in 5 stappen

Tja, hoe verbeter je sales? Eén ding is zeker: er bestaat geen magisch recept voor succes. Maar er zijn wel een paar geheime ingrediënten die je niet kunt missen in het sales proces. Een échte verkoper? Die verkoopt oplossingen, geen producten. Dat is de kern van...

Categorieën

Telefonische Acquisitie

Marketing & Sales

Business Developer ‘Judith’

Inside Sales

Acquisitie Tips

New Business

Meer artikelen

Herken jij jezelf in de volgende situaties?

=

Je wilt nieuwe klanten vinden

=

Je wilt afspraken laten maken voor je salesteam

=

JE HEBT PIEKEN EN DALEN IN JE OMZET

Vraag nu een adviesgesprek aan!

Een adviesgesprek kost je niets, maar levert je wél direct veel op. We praten over je doelstelling, je uitdagingen, potentiële klanten en je waardepropositie. En wat je eigen ervaringen zijn met telemarketing en leadgeneratie.

 

Zo kom we er snel achter wat we voor je kunnen betekenen. En wat het kost.

Ontvang elke maand onze nieuwe salestip in je inbox!