“Stuur maar een mailtje…” Dat frustrerende moment wanneer je met geen mogelijkheid langs de telefoniste oftewel de poortwachter komt…
Als eigenaar van een belbureau hoor ik regelmatig dat het nasturen van een mail waarin je meer informatie verstrekt over je aanbod, geen enkele zin heeft. Toch werk ik samen met een opdrachtgever waarbij we een opmerkelijk hoge conversie hebben bereikt via e-mails. Opvolging met een informatieve mail verhoogt altijd de conversie.
Mail of geen mail, ik deel vandaag nogmaals mijn tips met je over het binnen komen bij de grote bedrijven. Laten we de poortwachters (aangenaam) verrassen!
Vermijd de rode vlag:
Het is belangrijk om te begrijpen dat telefonistes vaak argwanend worden als je vraagt naar een functie in plaats van naar een specifieke naam, vooral als er een ‘no-name policy’ geldt. Neem de tijd om vooraf de naam en functie te achterhalen (via LinkedIn!) van degene met wie je contact wilt opnemen. Dit toont respect en een zorgvuldige voorbereiding.
Telefonisten zijn geen leugenaars:
Als je niet direct wordt doorverbonden, vraagt de telefoniste vaak om een mail te sturen naar het algemene info-adres, met de belofte deze door te sturen naar de contactpersoon. Hoewel het begrijpelijk is dat je op dat moment het gevoel hebt de controle te verliezen, is mijn ervaring dat deze belofte meestal wordt nagekomen. Telefonisten handelen volgens protocollen en zijn geen leugenaars.
Onderzoek je eigen aannames:
Een geroutineerd klinkende telefonist mag niet verward worden met een afwijzende houding. Als de telefonist aangeeft dat er niet mag worden doorverbonden, vraag dan altijd naar een direct mailadres. Ook dit is een beleidskwestie: externe verzoeken worden meestal niet telefonisch behandeld, maar wel per mail. Je zult verrast zijn hoe vaak je een reactie krijgt van de persoon die je hebt gemaild. En als het antwoord negatief is, beschik je in ieder geval over een directe contactlijn. Vergeet trouwens niet om de telefonist ook te vragen naar een direct telefoonnummer, want dat wordt vaak verstrekt.
De Twee P’s:
Het sturen van een mail is slechts het begin. Wees proactief en volg altijd je mail op. Hoewel sommige telefonistes kunnen aangeven dat dit ongewenst is, is het belangrijk om te onthouden dat dit een kwestie van beleid is. In die gevallen stuur je uiteraard je mail en als je geen reactie krijgt, zoek je naar alternatieve manieren om contact op te nemen. In alle andere gevallen bel je gewoon terug. De tweede P staat voor persoonlijk. Als je de naam niet hebt, vraag deze dan aan de telefoniste. Als ze die niet wilt geven, vraag dan naar de functie en zoek de naam op via LinkedIn. Vermeld in het onderwerp: t.a.v. [NAAM].
Wil jij het binnenkomen bij corporate bedrijven graag uitbesteden?
Buro Henck is gespecialiseerd in leadgeneratie in de zakelijke markt en kan jou hierin ondersteunen. Met ons team van hoogopgeleide professionals met specialistische kennis benaderen we je (potentiële) klanten om leads te genereren of op te volgen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vandaag nog contact op.
Als je nog niet zover bent, kun je ook bij ons terecht voor consultancy opdrachten. Samen onderzoeken we hoe we jouw verkoopplan kunnen vormgeven en of telefonische acquisitie daarin een rol speelt. Wellicht ontdekken we gezamenlijk dat op dat moment andere vormen van marketing, zoals e-mailmarketing of adverteren op sociale media, geschikter zijn om je te helpen bij acquisitie. Maak een vrijblijvende afspraak, dan helpen we je graag op weg Maak hier een vrijblijvende afspraak.
Buro Henck helpt je je mensen gemotiveerd en zelfverzekerd te laten bellen. Je hoeft geen externe acquisiteurs in te huren, Wij helpen je met het optimaliseren van de saleskrachten binnen je eigen organisatie. Wil je weten hoe wij dit doen? Kijk hier voor het trainingsaanbod van Buro Henck.