Bij het woord ‘callcenter’ denk je al snel aan die typische callcenter stem: een keurig beleefde stem, gemaakt om professioneel over te komen. Maar helaas is die vaak ook een tikje… onpersoonlijk (en doodsaai om naar te luisteren). Maar laten we eerlijk zijn: jouw stem is zoveel meer dan enkel een communicatiemiddel voor inkomende en uitgaande gesprekken. Het is je eigen, unieke instrument – die net zo persoonlijk is als je vingerafdruk. Dus waarom zou je je verstoppen achter dat standaard callcenter stem-maskertje?
De valkuilen van de callcenterstem
Wanneer je gaat werken als callcentermedewerker of in een andere (sales)rol waarvoor je moet bellen, word je vaak getraind om een bepaalde ‘callcenter stem’ aan te nemen. Een strakke, beleefde en professioneel klinkende stem. Klinkt logisch, toch? Je wil professioneel overkomen. Maar toch zit hier een probleem. Die stem klinkt vaak zo gestroomlijnd en correct dat het juist onpersoonlijk en afstandelijk overkomt. En dat is nu exact alles wat je niet wilt… En zeker niet bij telefonische acquisitie, wanneer je actief een band probeert te krijgen met degene aan de andere kant van de lijn.
Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en willen we een gesprek voeren met een persoon, niet met een robot of geoliede machine. Juist daarom doet zo’n ‘callcenter stem’ in sales vaak meer kwaad dan goed. Het kan onbedoeld een barrière vormen tussen jou en je klant. En dat is nu precies waar je niet op zit te wachten wanneer je een verbinding probeert te maken met degene aan de andere kant van de lijn.
De kracht van jouw eigen unieke stem
Je eigen stem, de stem die je bij je geboorte hebt gekregen, is een superkracht die je kunt inzetten om écht contact te maken met klanten. Wat nu als je die perfect gestroomlijnde ‘callcenter stem’ eens probeert te vergeten? Want juist je eigen natuurlijke stem, inclusief alle unieke klanken en nuances, is zo krachtig. Het gaat erom dat je bewust bent van hoe je praat en hoe dat het gesprek kan beïnvloeden. Een stem die oprecht en zelfverzekerd klinkt, maakt veel meer indruk dan een standaard toon ooit gaat kunnen. Ga eens experimenteren welke invloed je eigen stem heeft op jouw (sales)gesprekken.
‘Anders’ is juist goed
Bij Buro Henck zien we dagelijks hoe verschillende stemmen klantgesprekken tot leven brengen. Neem een van onze collega’s in Team Henck, die Nederlands praat met een charmant Australisch accent—het klinkt slim en werelds. Of een andere collega met een warme, diepe stem en een klein stottertje, wat juist heel eigen en interessant is. Bedrijven huren zelfs bewust belbureaus met Limburgse accenten in omdat “het zo vriendelijk klinkt.” Dit zijn geen standaard ‘callcenter stemmen’, en dat werkt! Juiste die unieke – niet te plaatsen – geluiden en accentjes zorgen ervoor dat mensen blijven luisteren.
De 5 belangrijkste tips
1. Speel met je stem
Durf te experimenteren met verschillende toonhoogtes, tempo’s en accenten en ontdek wat voor jou werkt. Ben vooral niet bang om een eigen draai aan het gesprek en je stem te geven.
2. Wees jezelf
Jouw unieke geluid maakt je als persoon herkenbaar en menselijk. En geloof maar, dat is juist wat klanten waarderen. Blijf dus lekker dichtbij jezelf.
3. Zet je stem in als kracht
Heb je een accentje? Zet dat in als voordeel! Een accentje maakt je stem onderscheidend en kan juist helpen om een persoonlijke band op te bouwen met klanten. Mensen blijven graag luisteren naar iets wat nét even anders klinkt.
4. Luister naar jezelf
Neem jezelf af en toe op en luister terug naar je gesprekken. Wat valt je op? Waar klink je het meest zelfverzekerd? Reflecteer op je eigen skills en verbeter jezelf.
5. Heb plezier
Onthoud: een glimlach hoor je door de telefoon heen.
Persoonlijke touch
Als eigenaresse van Buro Henck heb ik duizenden zakelijke telefoongesprekken gevoerd en geleerd hoe belangrijk het is om je persoonlijke touch te behouden. Het kan verleidelijk zijn om een gestandaardiseerde ‘callcenter stem’ te gebruiken, maar dit kan je juist tegenwerken. Je klanten zijn mensen. Mensen die perfect aanvoelen wanneer een gesprek niet oprecht is. En dat kan gesprekken stukke minder succesvol maken. Omarm je eigen stem, laat het standaard plaatje los en je zult merken dat je gesprekken veel persoonlijker en effectiever worden. Probeer het uit!
De stem van Buro Henck
Bij Buro Henck draait alles om puur en echt. Geen ingestudeerde praatjes, maar je eigen stem met al z’n unieke trekjes. Of je nu monotoon, zacht of met een stottertje praat, er is altijd ruimte om jouw stem krachtig in te zetten zonder jezelf te verliezen. Sterker nog; het is juist belangrijk dat ieder zijn eigen kracht inzet. Het gaat erom dat je bewust bent van hoe je klinkt en dit als je visitekaartje ziet. Iedereen mag trots zijn op zijn of haar stem, en dat is iets waar we bij Buro Henck bovenop zitten.
Hulp nodig?
Yep, we weten het… Telefonische acquisitie kan uitdagend zijn en dat is het ook voor veel mensen. Gelukkig helpt Buro Henck je er graag mee. Denk je over telefonische acquisitie uitbesteden? Neem contact met ons op of plan direct een vrijblijvend strategie gesprek, en we kijken hoe we jou kunnen helpen.
Leer je liever samen met je team hoe je verbetering kunt aanbrengen in telefoongesprekken en de kracht van je stem kunt inzetten? Bekijk onze telefonie trainingen.
Een snelle vraag? Bekijk onze veelgestelde vragen.
Volg Buro Henck op LinkedIn voor meer tips en inzichten
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Blogs die je misschien ook interessant vindt:
Je stemgeluid als #1 magische strategie.
Ontdek 9 tips voor verbluffende cold calling resultaten.
5 effectieve tips om klanten op te volgen als een pro.